خانه / دیدگاه های عریانیستی / کارکرد فرم در واژانه با نگاهی به واژانه های جناب آقای آریو همتی به قلم بانو الناز عباسی _عضو آکادمی عریانیسم_

کارکرد فرم در واژانه با نگاهی به واژانه های جناب آقای آریو همتی به قلم بانو الناز عباسی _عضو آکادمی عریانیسم_

 

 

 

باتشکر و قدر دانی از بانو یاسمن احمدی و بانو فرزانه اکبری که بحث فرم در واژانه را با نگاه به واژانه های جناب آریو همتی بسط دادند.
در این مجال به دست آمده به نقش معنویت و به شکل اخص مذهب و کارکرد آن در فرم های واژانه در واژانه های جناب همتی می پردازیم.

ابتدا پرسش و پاسخ کوتاه نگارنده با ایشان:

النازعباسی: جناب همتی اگر امکان دارد کمی به مقوله مذهب در متن های عریان بپردازید.

آریوهمتی: دیدگاه اصالت کلمه به مذهب دیدگاهی کاملاً والااندیشانه و مثبت است که طبق نظرهای مطرح شده از جناب استاد آذرپیک همواره از قرآن کریم به عنوان مهمترین پتانسیل های کلمه در طول تاریخ نام برده شده که اوج عریانیت ادبی است. ما هم طبعاً پیرو نظرگاه مکتب اصالت کلمه نسبت به مذهب به عنوان مهمترین دست آورد وحیانی و الهیِ بشریت در طول تاریخ مثبت می اندیشیم.

_جناب همتی ما قبلاً نقدهایی از کارهای واژانه تان خوانده ایم اما اگر امکان دارد خودتان توضیح بدهید که مذهب چه نقشی در کار شما دارد!؟

_برای مثال سه واژانه را مثال می زنم . مسیحِ عاشق ,ذوالفقار درخون و کلیم الله.

_فرم در آنها چگونه است!؟

_در مسیح عاشق از فرمی استفاده شده است که تصویر یک صلیب است..
A
B        C
D
E
F

در واژانه ذوالفقار درخون فرم آن تصویر شمشیر مولای متقیان علی ع یعنی ذوالفقار است.

و در واژانه کلیم الله که هنوز نقدی بر آن نوشته نشده از یکی از معجزه های این پیامبر الهی یعنی شکافتن رود نیل با عصا استفاده شده است.
A
B
C
D
E

□□□

F

□□□

G
H
I
J
K

در این کار f در جایگاه عصا قرار دارد که کل متن یعنی تصویر رود را نصف می کند. مربع ها در این متن محل شکافتن رود هستند. عصا هم خودِ عصاست که رود را شکافته هم جانشین کاراکتر موسی و هدایت شدگان یهود است که مشغول عبورند.

_چگونه به این فرم دست یافتید!؟

_این بار در کوه معجزه های حضرت مرسی ع را مرور می کردم که عصا در ذهنم مجسم شد و اینکه باید متنی خطی بنویسم که عصا نقطه میانی و مرکزیت را در آن داشته باشد..و بعد به این فکر کردم که نیمه اول متن مظاهر فرعونی و نیمه ی بعد از عصا هم مظاهر موسویان باشد.

□□□

 

خوب، حالا می خواهیم جدا از مولف نشانه های معنوی و به شکل اخص مذهبی را در متن ها بررسی کنیم.

در مسیح عاشق علاوه بر شکل صلیب که از مهمترین نشانه ها و سنبل ها در مسیحیت است عناصر سازنده متن هم با داستان هم سو و مرتبطند.
در ذوالفقار در خون هم کشتار وحشیانه ی امام شیعیان _سیدالشهدا_توسط دنیا گرایان را به شکل یک تراژدی تلخ می بینیم.

در واژانه کلیم الله همان گونه که جناب همتی گفتند با سه قسمت پیشاعصا، عصا و پساعصا روبه رو هستیم . در قسمت اول مظاهر فرعونی و در قسمت آخر مظاهر یهودیت را نظاره گریم.
البته علاوه بر این واژانه های مذهبی در واژانه «عروج» هم باز این معنویت است که تعیین کننده است. فرم پلکانی کار و حرکت از پستی به ارتفاع در جهشی عارفانه مخاطب را به عینه با سلوک مواجه می کند.

 

درباره ی هنگامه اهورا

شاعر و داستان نویسِ عریانیست، عضو مکتب اصالت کلمه و دایره ی مطالعاتی قلم، مسئول روابط عمومی اصالت کلمه و دانش آموخته ی رشته ی مترجمی زبان انگلیسی

همچنین ببینید

صدای عریانیسم در کشور همسایه _عراق_ با مصاحبه ی جنجالی بانوی اول ادبیات کردی کلهر _دکتر مهوش سلیمان پور (سوزان)_ در نشریه ی بین المللی «گوڵ‌سوو»

                    صدای عریانیسم در کشور همسایه …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *