خانه / اخبار / گزارش جلسه ی نقد مکتب فلسفی_ادبی اصالت کلمه و رمان چشم های یلدا در خبرگزاری فارس

گزارش جلسه ی نقد مکتب فلسفی_ادبی اصالت کلمه و رمان چشم های یلدا در خبرگزاری فارس

 

 

برای خوانش خبر در پایگاه اینترنتی خبرگزاری فارس کلیک کنید.

 

فارس گزارش می‌دهد

 

نقد رمان ادبی فلسفی «چشم‌های یلدا» در کرمانشاه به همت اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی و اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی
و مؤسسه قلم سبز مرصاد جلسه نقد و بررسی رمان «چشم‌های یلدا» در کرمانشاه برگزار شد.

 

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، به همت اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی و اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و مؤسسه قلم سبز مرصاد جلسه نقد و بررسی رمان «چشم‌های یلدا» در تالار غدیر کرمانشاه برگزار شد.

براساس این گزارش، در این جلسه ابتدا بیانیه آرش آذرپیک در رابطه اندیشه مکتب اصالت کلمه توسط مجری برنامه قرائت شد و در آن تصریح شده بود که: این اندیشه در راستای کرسی‌های نظریه‌پردازی و لبیک به مقام معظم رهبری اعلام کرده و کتاب را به شهید مدافع حرم محمد‌حسین علیخانی تقدیم کرد.

پریسا محمدی، معاون فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه ضمن تشکر از نویسندگان کتاب، گفت: از اینکه یک کتاب فکری در عرصه ادبیات و فلسفه در کرمانشاه نوشته شده است بسیار خوشحالم و امیدوارم این روال ادامه پیدا کند.

در ادامه منتقدان به ارائه نقدهای خود پرداختند.

محمد زنجانی ضمن تقدیر از تألیف این اثر، گفت: بنده از نگاه فلسفی به این اثر نگاه می‌کنم و نقدهای ادبی را باید دیگران مطرح کنند و حداقل اثر این کتاب این است که لحظاتی انسان را به فکر و تأمل فرو می‌رود.

وی ادامه داد: این اثر یک سیر تعلیمی و صیرورتی دارد به این  معنی که به تدریج و با تکرار مطالب بیان می‌شوند و به نظر من نظریات مطرح شده در کتاب به آرای ملاصدرا قرابت دارد، ولی برخی شرح و تفسیر‌ها از آرای ملاصدرا نیاز به بررسی و گفت‌و‌گوی بیشتری دارد.

عبدالرضارادفر، از اساتید دانشگاه در نقد مفصل خود، گفت: بیش از ۲۰۰ ساعت برای خواندن این اثر وقت صرف کردم و از آذریپک و نویسندگانش به خاطر زحمات زیادی که برای ۹۰۰ صفحه اندیشه‌ورزی متحمل شدند تشکر می‌کنم، اما نقد من این است که بسیاری لغات و اصطلاحات تعریف نشده باقی مانده‌اند.

وی تصریح کرد: من این اثر را رمان نمی‌دانم چون شخصیت‌ها تعریف نشده‌اند.

معاون اداره‌کل کتابخانه های عمومی استان‌کرمانشاه نیز در ادامه، اظهار داشت: یلدا را می‌توان نسخه‌ای از انسان نابینای بصیر دانست که یک نمونه متعالی آن ابابصیر از اصحاب نابینای امام صادق (ع) بود که امام با او از رؤیت خدا سخن گفت.

رضا کریمی، خاطرنشان کرد: این کتاب یک نقد جدی بر اندیشه‌های مدرن است و عرفان آن بنا به اعلام نویسنده به عرفان متعالی اسلامی به ویژه مکتب عرفانی آیت‌الله قاضی نزدیک می‌شود.

این استاد دانشگاه افزود: نظریه اصالت کلمه با الهام از قرآن است، اما نهایتا مباحث قرآنی یکی دو صفحه بیشتر نیست که به صورت ناقص بیان می‌شود کمتر اشارات قرآنی وجود دارد، در رمان سخن از جلسات تفسیر قران و نهج‌البلاغه توسط استاد است اما گاه آیات قرآن با ترجمه نادرست بیان می‌شوند.

کریمی افزود: از دوگانگی‌های کتاب این است که از یک سو مکتب اصالت کلمه ابتکاری جلوه داده شده و مکتب یک نظریه کپرنیکی معرفی می‌شود، ولی از سوی دیگر گفته می‌شود، «ادبیات کلمه گرا هرگز یک بدعت نیست‌».

معاون اداره‌کل کتابخانه های عمومی استان‌کرمانشاه در خصوص سبک روایی رمان نیز، گفت: گویا سبک خاصی در کتاب در روایت داستانی می‌بینیم. اما ارتباط این سبک روایت با مکتب اصالت کلمه به صورت نهایی روشن نشد.

سعید امامی، پژوهشگر ادبیات فارسی، در این جلسه، اظهار داشت: از نظر مبانی نظری در کتاب حکم‌هایی صادر شده که پشتوانه تئوریک ندارند، گاه اصلاحاتی آورده شده که  تعریفی از آن‌ها داده نشده، متن دچار خلط مبحث است گاه از کلمه در مقام وجودی بحث شده و گاه در مقام ادبی و این دو به جای هم به کار برده شده‌اند.

وی افزود: از نظر داستانی ما با صحنه‌هایی روبرو می‌شویم که شخصیت‌ها در آن‌ها یا سفید هستند یا سیاه، یا اهورایی هستند یا اهریمنی، همچنین به نظر می‌رسد متن در پی اسطوره‌سازی است، تکنیک‌های داستانی در متن به صورت ارگانیک به کار نرفته‌اند

امیرکرم، نویسنده و کارگردان تئاتر، دیگر منتقد اثر در این جلسه، تصریح کرد: در جلد دوم برخلاف جلد اول اندیشه کتاب مذهبی‌تر و عرفانی‌تر می‌شود، در جلد اول افرادی مثل سارتر تبلیغ می‌شوند که اندیشه اومانیستی داشت و مدافع اسرائیل بود، اما در جلد دوم عرفان آیت‌الله قاضی و علامه طباطبایی تبلیغ می‌شود و سخن از معنویت مولاعلی (ع) است.

آخرین منتقد این جلسه پورفریاد شهرویی‌، مدیرمسؤول مجله سخن، بود که گفت: من این اثر را یک رمان فارسی می‌دانم که ارزش‌های بسیاری دارد ولی معتقدم که رمان نباید مقدمه داشته باشد و نیز یک رمان نمی‌تواند سه نویسنده داشته باشد.

شهرویی گفت: کثرت موجود در روایت اثر نشان از کثر موجود در دنیای ما است.

در پایان این جلسه نیلوفر مسیح، از نویسندگان کتاب، و زرتشت محمدی از نویسندگان مکتب اصالت کلمه به برخی منتقدان پاسخ دادند و سپس از نویسندگان و منتقدین تقدیر به عمل آمد.

گفتنی است، کتاب چشم های یلدا رمانی دوجلدی درباره مکتب فلسفی‌– ادبی اصالت کلمه (عریانیسم) است.

در مقدمه کتاب می‌خوانیم، این کتاب در آغاز تنها قرار بود مانیفستی جامع باشد از آرا و نظریه‌های بنیان‌گذار و تئوریسین مکتب اصالت کلمه ( آرش آذرپیک )،اما به درخواست ۲ تن از شاگردانش یعنی نیلوفر مسیح و هنگامه اهورا به صورت ۲ داستان پیوسته و یا رمانی دوپاره درآمد.

همچنین در نوشته پشت جلد کتاب آمده است، «چشم‌های یلدا» رمانی‌ است جذاب که در آن فلسفه و ادبیات کلمه‌گرا تشریح شده و بی‌گمان اگر خوانش آن با ارتباط بی‌واسطه باشد نظرگاه مخاطب را به جهان، انسان، زبان و ادبیات به گونه‌ای همه‌جانبه‌ دگرگون خواهد کرد.

 

درباره ی هنگامه اهورا

شاعر و داستان نویسِ عریانیست، عضو مکتب اصالت کلمه و دایره ی مطالعاتی قلم، مسئول روابط عمومی اصالت کلمه و دانش آموخته ی رشته ی مترجمی زبان انگلیسی

همچنین ببینید

نخستین نشریه ی تصویری در ایران   نشریه ی تصویری «دنیای کلمه»   زیر نظر …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *