خانه / اخبار / مصاحبه ی خبرگزاری ایرنا با بانو هنگامه اهورا در مورد انتشار کتاب «دوشیزه به عشق باز می گردد» به قلم حضرت استاد آرش آذرپیک

مصاحبه ی خبرگزاری ایرنا با بانو هنگامه اهورا در مورد انتشار کتاب «دوشیزه به عشق باز می گردد» به قلم حضرت استاد آرش آذرپیک

 

برای خواندن آنلاین خبر کلیک کنید

 

 

«دوشیزه به عشق بازمی‌گردد» تاریخ‌نامه‌ای برای غزل فارسی

تهران – ایرنا – کتاب «دوشیزه به عشق بازمی‌گردد» تاریخ‌نامه‌ای بر غزل فارسی در قالب مقدمه‌ای بر یک مجموعه غزل در قاب یک کتاب توسط آرش آذرپیک نوشته و با مقدمه هنگامه اهورا و آوین کلهر به تازگی منتشر شد.

به گزارش عصر شنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، هنگامه اهورا، شاعر، داستان‌نویس، پژوهشگر و ویراستار، دانش‌آموخته رشته مترجمی زبان انگلیسی، متولد ۱۳۵۲در سنقر است. او به تازگی تاریخ‌نامه‌ای را به همراه آوین کلهر درباره تاریخ غزل نوشته است که به این بهانه با او به گفت‌وگو نشستیم.
*کار ادبی را از کجا آغاز کردید؟
من داستان‌نویسی را از پوران فرخزاد و سرودن شعر را از امیری سنقری آموختم. به توصیه مانایاد سیمین بهبهانی، با مکتب جهان شمول اصالت کلمه آشنا شدم.
*شما آثاری به زبان ترکی هم دارید؟
من عضو رسمی کانون بین‌المللی نویسندگان ترک زبان «عثمان افندی» در ترکیه هستم که به زودی کتابی در این راستا منتشر خواهم کرد. علاوه بر زبان ترکی، به زبان کُردی شعر می نویسم و با این که اهل شرکت در جشنواره‌ها نیستم در جشنواره استانی شعر طنز کُردی که سال ۱۳۹۰در کنگاور برگزار شد برگزیده شدم.
*کتاب قبلی شما «چشم‌های یلدا و کلمه» با سه مولف نوشته شده، دلیل این کار چه بود؟
روزگاری ماکسیم گورکی در یکی از سخنرانی‌های خود اعلام کرد: «اکنون زمان آن رسیده است که انسان ها آن قدر به هم نزدیک شده باشند که رمان مشترکی توسط دو یا سه نویسنده نوشته شود؟» و این آرزوی فرخنده ماکسیم گورکی خوشبختانه به وقوع پیوست و کتاب «چشم‌های یلدا و کلمه -کلید جهان هولوگرافیک-» با سه مؤلف، آرش آذرپیک، نیلوفر مسیح و من نگاشته شده و توسط نشر روزگار به چاپ رسید و در مدت سه ماه چاپ سوم آن منتشر شد.

*اثر تازه «دوشیزه به عشق بازمی‌گردد»، جدا از اشعار آن، اهمیتش در تاریخ‌نامه‌ای است که شما و خانم کلهر نوشته‌اید درباره آن توضیح می‌دهید؟
پیشگفتار کتاب «دوشیزه به عشق بازمی گردد (مجموعه غزل‌های آرش آذرپیک)» تاریخ‌نامه‌ تحلیلی و آکادمیک غزل از آغاز تا غزل مینیمال را شامل می شود که شرح و بسط نظریات آذرپیک در تاریخ ادبیات است.
این کتب از جنجالی‌ترین و آکادمیک‌ترین مقالات فلسفی-ادبی در جهان اکنون است و سیر تحول غزل در مکاتب خراسانی، عراقی، وقوع، هندی، جریان بازگشت، عصر مشروطه و دوران معاصر را در بر گرفته و ناگفته‌های فراوانی از جریانات غزل امروز مانند غزل روایی، غزل وحشت، غزل فرم، غزل مینی‌مال، غزل کلمه‌گرا، غزل نئوکلاسیک، غزل گفتار و… دارد.
این مقدمه از جدی‌ترین نقدهای دانشورانه‌ بر نظام فلسفی اومانیستی، چه مکاتب عصر مدرنیسم و چه مکاتب عصر پسامدرنیسمِ آن است و برای نخستین بار در تاریخ ادبیات ایران به گونه‌ای روش‌مند شباهت‌ها و تفاوت‌های ژانرهای کوتاه شعر معاصر، هایکوی ژاپنی، هایکوی مدرن، قالب طرح، قالب موسوم به شعر مینی‌مال، مطرح شده است.
با توجه به این که فعالیت مکتب اصالت کلمه در راستای جنبش نرم افزاری، کرسی های نظریه پردازی و اسلامی ایرانی کردن علوم انسانی است و نقدی جدی و دانشورانه بر نظام فلسفی اومانیستی غرب دارد آرش آذرپیک در این کتاب زیربنای تعریف کلیدواژگان وجود، جوهر، ماهیت و عرض را با نگاهی توحیدی در یک نظام فلسفی اسلامی ایرانی تغییر و تعالی داده و ضمایری مانند دگرآگاه و خودآگاه جمعی را در نقد نگاه تحلیلی و محدود فرویدی به روان انسان، معرفی کرده است. هم چنین فقر مقوله اندیشی که باعث شده مکاتب مشاء، اشراق و حکمت متعالیه با تمام اصالت و والایی پیرو ارسطو بوده و هیچ کدام نتوانسته اند ارائه دهنده نظریه های نوین در شاخه های مختلف علوم انسانی همانند روانشناسی، جامعه شناسی، هنر، ادبیات و… بشوند به زیبایی بیان شده است.
در کتاب «دوشیزه به عشق باز می گردد» برای نخستین بار به طور علمی به ژانرهای کوتاه شعر معاصر یعنی هایکوی ژاپنی، هایکوی مدرن، شعر مینی مال، واژانه و طرح و تفاوت و شباهت هایشان پرداخته شده و شاخه های مختلف غزل نوین شامل غزل گفتار، غزل کلمه گرا، غزل مینی مال، غزل فرم، غزل نئوکلاسیک، غزل وحشت و… مورد بررسی قرار گرفته است.
بخش پایانی کتاب نیز شامل گزیده ای از غزلیات آرش آذرپیک است.
مکتب اصالت کلمه در ادبیات با عنوان «مکتب ادبی اصالت کلمه» به عنوان اولین مکتب جهانشمول در مشرق زمین و در حقوق با عنوان «مکتب عدالت حقیقت گرا» به عنوان اولین مکتب علمی در حقوق ایران شناخته شده که در مجامع علمی و دانشگاهی معتبر کشور با نوشتن کتاب های مرجع، رساله ها، پایان نامه ها و مقالات علمی فراوان بر اساس تئوری و مؤلفه های اصالت کلمه درخشیده و با استقبال شایانی مواجه شده که نمونه هایی از آن در سایت www.orianism.com موجود است.
«دوشیزه به عشق بازمی گردد (مجموعه غزل‌های آرش آذرپیک)»، با تاریخ‌نامه‌ای از هنگامه اهورا و آوین کلهر، توسط نشر دیباچه در ۱۸۲ صفحه منتشر شده است.

 

درباره ی هنگامه اهورا

شاعر و داستان نویسِ عریانیست، عضو مکتب اصالت کلمه و دایره ی مطالعاتی قلم، مسئول روابط عمومی اصالت کلمه و دانش آموخته ی رشته ی مترجمی زبان انگلیسی

همچنین ببینید

نخستین نشریه ی تصویری در ایران   نشریه ی تصویری «دنیای کلمه»   زیر نظر …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *