خانه / اخبار / نقد منتقد و فعال فرهنگی بزرگوار، جناب آقای ح. مولایی فر با عنوان «بازگشت دوشیزگان عشق با نگرشی نو به سرزمین غزل در ادب پارسی معاصر» بر کتاب «دوشیزه به عشق باز می گردد» به قلم حضرت استاد آرش آذرپیک در روزنامه ی باختر، در سه شماره ی پیاپی ۲۵، ۲۶ و ۲۹ دی ماه ۹۷

نقد منتقد و فعال فرهنگی بزرگوار، جناب آقای ح. مولایی فر با عنوان «بازگشت دوشیزگان عشق با نگرشی نو به سرزمین غزل در ادب پارسی معاصر» بر کتاب «دوشیزه به عشق باز می گردد» به قلم حضرت استاد آرش آذرپیک در روزنامه ی باختر، در سه شماره ی پیاپی ۲۵، ۲۶ و ۲۹ دی ماه ۹۷

منتقد و فعال فرهنگی بزرگوار _جناب آقای ح. مولایی فر_ بر جلد اول کتاب «چشم های یلدا و کلمه _کلید جهان هولوگرافیک_» نقدی علمی نوشته بودند که در روزنامه ی وزین باختر و در ۲۲ شماره ی پی در پی (از شهریور تا آبان ۹۷) به چاپ رسید که به دلیل حجم بالای مطالب مندرج  در سایت مکتب اصالت کلمه و هم چنین طولانی بودن مطلب با تمام احترامی که برای ایشان قائلیم مانند نقد بعضی از منتقدان و یا هواداران گرامی مکتب با تمامی ارزشمندی مقالات و نقدشان امکان انتشار آن ها مقدور نبوده است.

اینک برای نمونه لینک اولین شماره ی آن مقاله را برای مطالعه در سایت روزنامه ی باختر در اختیار دوستان گرانقدر قرار می دهیم:

http://bakhtardaily.ir/?p=74563%D8%B1

 

و اما بعد برای سپاس و قدردانی از جناب آقای مولایی فر و به احترام ایشان نقدی را که اخیراً  با عنوان «بازگشت دوشیزگان عشق با نگرشی نو به سرزمین غزل در ادب پارسی معاصر» بر کتاب «دوشیزه به عشق باز می گردد» به قلم حضرت استاد آرش آذرپیک در روزنامه ی باختر، در سه شماره ی پیاپی ۲۵، ۲۶ و ۲۹ دی ماه ۹۷ به چاپ رسانیده اند بدون دخل و تصرف عیناً انعکاس داده خواهد شد.

 


 

بخش اول نقد جناب آقای ح. مولایی فر بر کتاب «دوشیزه به عشق باز می گردد» به قلم حضرت استاد آرش آذرپیک در روزنامه ی باختر، سه شنبه ۲۵ دی ماه ۱۳۹۷

http://bakhtardaily.ir/?p=79597

 

کتاب « دوشیزه به عشق باز می گردد» در حقیقت مجموعه ای برگزیده از غزل های نو آیین « آرش آذر پیک» است که در ترازوی وزن محتوایی تعداد غزل ها به چهل و پنج سروده می رسد.
از آذر پیک در محافل و انجمن های فلسفه، باعنوان بنیانگذار فلسفه و ادبیات عریانیسم یا به عبارت دیگر همان « مکتب اصالت کلمه» یاد می شود. قدر مسلم این سخنور با اصالت بخشیدن به « کلمه» شعرهایش را- البته بیشتر در قالب غزل- می سراید. مفهوم این سخن چنین است:
« شعر» در خدمت کلمه است نه آن که شاعر با ابزار کلمه شعر بگوید، بنابراین ذهن مخاطبان که با فضای غزلیات « حافظ، سعدی، مولانا و …» انس گرفته است با درونمایه و مضامین و چیدمان ترکیبی کلمه در شعر شاعران کلمه گرا، سهل الوصول ارتباط برقرار نمی کنند. مگر آنکه با دنیای فکری و ساختار غزل امروزین وشکل های ظاهری ومحتوایی این نوع غزل ها، از پیش وبا خوانش این جنس ازفرم نوین غزل، آشنایی حاصل کرده باشند. تا به آسانی بتوانند انواع غزل های معاصر را- با آشنایی زدایی از ذهن- پذیرا باشند. با این توصیف، برای شناخت فرم های مختلف غزل باید ازدو گذرگاه سیر تحول وتطور غزل را دنبال کرد. ابتدا شناخت سبک های قدیمی، چون: مکاتب خراسانی، عراقی، وقوع، هندی ( یاهمان سبک اصفهانی) غزل در جریان بازگشت، همچنان غزل درعصر مشروطه و … دو دیگر بررسی جریانات غزل در عصر کنونی و معاصر که در این فضای نوین باید از لون « غزل روایی، غزل وحشت، غزل فرم، غزل مینی مال، غزل کلمه گرا، غزل نئوکلاسیک، غزل گفتار و …» آگاهی داشته باشیم. در غیر اینصورت نا آشنایان به مبانی اولیه ی غزل نوین، اشتیاق و تمایلی در وجودشان نمی جوشد تا با فضا و پیام این شیوه از سخنان منظوم، هم آوا شوند به هر حال دو تن از هواداران مکتب اصالت کلمه که در این وادی سیر وسلوک شاعرانه دارند ضمن انتخاب برگزیده ای از شعرهای جناب آذر پیک از آغاز دهه ی ۸۰ تا کنون ( زمستان سال ۹۸) یعنی، حضرات « آوین کلهر و هنگامه اهورا» درکسوت پیش گفتار، مطلبی در باب « تاریخنامه ی
تحلیلی و آکادمیک غزل از آغاز تا غزل مینی مال نگاشته اند تا در خلال نوشتار خویش «ناگفته هایی درباره ی جریانات غزل معاصر ایران» بیان کنند.
در پایان گزاره ی دوم – یعنی ناگفته هایی…- در پانویس مقاله تحلیلی آمده است در میانه متن پیشگفتار مولفین دو سخنرانی مهم جناب استادآرش آذر پیک را که در نشست های علمی « اندیشکده ی کلمه گرایان ایران» ایرادنموده است، انعکاس داده اند و در ادامه با صراحت اعلام می کنند: « شاید برخی از مطالب به ظاهر چندان ربطی به شناخت نامه ی غزل ایران نداشته باشند اما بی گمان طرح این مسائل پاسخ هایی بینش مندانه و دانشورانه به بسیاری از ابهامات و دغدغه های بنیادین فلسفه و ادبیات معاصر ایران و حتی جهان است» ص ۹
پیش از پرداختن به مولفه های مطرح شده در پیشگفتار که خواننده نرم نرمک با سیر آغازین غزل از آغاز تا پیدایش غزل مینی مال آشنا می شود با انتخاب غزل شماره پنج از بخش «دفتر غزل ها» با شیوه و طرز غزل سرایی جناب « آرش آذر پیک» آشنایی حاصل می کنیم.
برخی از غزل ها، عنوان دارند و تعدادی بدون نامگذاری در این دفتر شعر گردآوری شده است.غزل مورد نظر اسمی ندارد و اما اصل غزل:
« نبض ز مان بر هم خورد اما نمی فهمیدند
شاعر که فهمید و گفت تنها به او خندیدند
مردم! زمانه نو شد، باید زبان نو گردد
آنها به گرد خود هی بیهوده می گردیدند
ش چکاعر قلم را برداشت در خود زبانی نوساخت
دیگر زبان او را مردم نمی فهمیدند»
ص ۱۰۴

با تسامح می توان گفت، مضمون این غزل سه بیتی، بیانگر تحول و دگردیسی اوضاع زمانه است، و با رشد و توسعه ی تغییرات بنیادی در ساختار جامعه در تمام پدیده های اجتماعی- سیاسی و فرهنگی، خیلی از مردم به دلایل زیادی که در این نوشتار فرصتی برای پردازش این امر وجود ندارد همسو با تحولات همه جانبه ی پیرامون زندگی خود، تغییر ذهنیت پیدا نمی کنند و در مقیاس درجه بندی به جرات باید پذیرفت هشتاد تا نود درجه با انجماد فکری از قافله ی تحولات مدرن اجتماعی عقب می مانند. فاصله ی این ایستایی و حرکت کند و بطئی بگونه ای است که سال ها طول می کشد تا از مرحله ی سنت به دوران مدرنیزه ورود پیدا کنند. قطعاً آنانی که همگام با به هم خوردن نبض زمانه، عقربه های ساعت ذهنی و هوشمندی خود را با چرخش ساعت دوران مدرنیته میزان نمی کنند، به دلیل تفکر بسته شان، متوجه تحولات در عرصه ی جامعه نمی شوند بنابراین جماعت کثیری که در خواب غفلت به سر می برند چون آگاهانه و بینش مند به تغییرات پیرامونی خویش نمی نگرند، بدون تعارف، از اتفاقات و رویدادهایی که در سطح ملی و فراسوتر از آن، یعنی در سطح بین المللی رخ می دهد، درک درستی ندارند، و کاملاً با مفهوم مصراع اول غزل مصداق دارند:
« بنض زمان بر هم خورد اما نمی فهمیدند»

مع الوصف در کلیت، حساب هنرمندان بینا و فرزانه جداست، ولی در این فضای بسته و تاریک، فریاد رسای دانایان و فرهیختگان درهمهمه و غوغای جمع گسترده ی آنهایی که نبض خردشان با نبض زمانه هماهنگ نیست، گم می شود، اما نکته ی جالب که باتاسف همراه است این نکته است:
نا آگاهان وخشک اندیشان، به آنچه را که دانایان می فهمند ومطرح می کنند و توضیح می دهند، «میخندند» و این مصداق در مصرح دوم آمده است: « شاعر که فهمید و گفت تنها به او خندیدند» نمونه بارز این فهمیدن و نفهمیدن در اصلی که نیما یوشیج با نهضت نوینی بنای هزار ساله شعر کهن را به دلیل تکرار و تکرار مضامین و قیدو بندهای دست و پا گیری که اندیشه ها را می بندد اجازه نمی دهد تاشاعر در زمانه ای که زندگی می کند با زبان نو سخن بگوید این سخنور دانا جسورانه در هم فرو ریخت، به خوبی قابل رویت است و بدون تردید نیما زبانی نو ساخت بنایی شاعرانه و در خور زمانه اش بر ویرانه های شعری که بوی کهنگی آن دماغ و دماغ را می آزرد، بالا آورد. خیلی از سخنوران، منظومه سرایان، سخن فروشان بی مایه، و مردم عادی در آن سال ها
دیگر زبان او را مردم نمی فهمیدند»
در پایان این مقاله لازم است اضافه شود قالب های سنتی کهن شعر قدیم، در برابر شعر نو یا شعر نیمایی- جدا از نوآوری درزبان، مضمون و بکارگیری واژگان جدید، از لحاظ فرم ظاهری در ساختمان قالب، چندان دچار تغییرات نشده اند، غیر از قالب غزل که در سیر تکوینی خود در هر عصر و زمانهای می تواند با تغییرات جدید، از بابت ساختار هماهنگی کند.

ادامه دارد…


 

بخش دوم نقد جناب آقای ح. مولایی فر بر کتاب «دوشیزه به عشق باز می گردد» به قلم حضرت استاد آرش آذرپیک ذر روزنامه ی باختر، چهارشنبه ۲۶ دی ماه ۱۳۹۷

http://bakhtardaily.ir/?p=79663

 

نویسندگان کتاب دوشیزه به عشق باز می گردد. عقیده دارند از میان انواع قالب ها در شعر سنتی تنها قالب غزل این قابلیت را دارا بوده تا خود را با ویژگی های هر عصر شعری بهتر منطبق سازد…
ازسوی دیگر کدام ویژگی موجب شده است تا غزل با وجود اشتراک ساختاری با قصیده و تا حدودی با قطعه از دو قالب دیگ تکامل قرار گیرد؟
« کلهر و اهورا» معتقدند: « ۱- تغزل شرقی غزل ۲- مینی مال بودن خود قالب» ص ۹
برای پی بردن به این راز ضروری است که بیشتر با قالب غزل آشنایی پیدا کنیم. نویسندگان تحلیلگر ضمن تعریف قالب غزل و قدمت طولانی آن در سیر تکوینی همواره توانسته است خود را با زمینه و زمانه ی هر برهه از تاریخ، هم آوا و هماهنگ سازد سپس در مسیر تکامل، در باب زایش و پیدایش غزل مینی مال، به اختصار توضیح داده می شود. و در خلال آن نیز به انواع سبک غزل می پردازند، از جمله سبک هایی چون « مکتب خراسانی، مکتب عراقی، مکتب وقوع (یعنی مکتب واقع گرایی و به اصطلاح بیان واقعیت ها همان طوری که بین عاشق ومعشوق است…) این سبک یک مکتب مستقل است… درمکتب وقوع معشوق مرد است… از دل مکتب وقوع دو جریان نشأت می گیرد: ۱- سوخت ۲- واسوخت
درمورد اول شاعر جایز نیست به معشوق نازکتر از گل بگوید اما شعر درمورد دوم به گونه ای است که در آن، اعراض از معشوق به چشم می خورد. وحتی این اعراض چه بسا امکان دارد به بیزاری از معشوق بینجامد…»
نقل به مضمون با حذف و اختصار صص ۱۲-۱۳
در ادامه ی توضیح سبک ها « به سبک هندی، سپس به دوره ی غزل در جریان گذار بازگشت می رسیم تا اینکه غزل در دوران مشروطه، مفاهیم جدیدی را به تدریج پذیرا می شود.
یعنی، در واقع از اواخر مشروطیت غزل متحول و با زمانه ی خود همراه می شود… شعر روایی در این دوره و بعد از آن رشد بسیاری پیدا می کند سپس غزل نو در اواخر دهه ی چهل در حوزه ی ادبیات مطرح می گردد… در آثار شاعرانی چون سیمین بهبهانی وحسین منزوی ظهور می کند…»
نقل به مضمون، حذف و به اختصار صص ۱۳-۱۵
پس از تحولی که نیما یوشیج درقلمرو شعر ایجاد می کند: « عده ای از نیما تبعیت می کنند و راه او را دنبال می گیرند، عده ای نیز که نمی توانستند از جاذبه های غزل چشم بپوشند درنوع دوم فعالیت کردند، و به مرور زمان تئوری غزل نو به نام سیمین بهبانی ثبت می شود… ایشان غزل نو را متاثر از شعر نو می داند …. این شاعر روایت را درغزل به تکامل می رساند بنابراین « غزل نو و غزل روایی» شاخه هایی ازدوره ی مدرنیسم به شمار می آید… غزل نو سنتزی است از شعر سنتی فارسی و شعر نیمایی … یکی از تحولات درشکل غزل، نوشتن آن به صورت پلکانی و متاثر از شعر نیمایی بود… در واقع شاعران غزل نومی خواستند با حفظ قالب سنتی غزل، محتوا و تاحدودی فرم آن را متحول کنند…»
نقل به اختصار و حذف و تلفیق جمله ها
صص ۱۶-۱۷
ناگفته نماند در ابتدای امر، تغییرات و نوگرایی بیشتر در محتوای مضامین قالب غزل را در بر گرفته است باپیدایش شعر نو به گفته ی نویسندگان کتاب دوشیزه به عشق باز می گردد: «… با تاثیر پذیری از شعر نیمایی برای نخستین بار در شکل ظاهری غزل هم تغییراتی پدید آمد»
ص ۱۷
در همین کتاب می خوانیم: « یکی از تحولات درشکل غزل، نوشتن آن به صورت پلکانی و متاثر از شعر نیمایی بود، محمدرضا روزبه در کتاب «سیر تحول درغزل فارسی از مشروطه تا انقلاب اسلامی» آورده است: « آغاز گر این شیوه منوچهر نیستانی بود که بسیاری از شاعران جریان غزل نو ومحققان جریان غزل به درستی به پیشگامی او اشاره کردند.»
ص ۱۸۲
برگرفته از دوشیزه ص ۱۷
مولفین موارد زیر را در راستای تحولات غزل نو متذکر شده اند:
« ۱- تغییر در شکل نوشتاری غزل در سطر بندی آن
۲- کانگریت نویسی درغزل
۳- آمیختگی غزل با دیگر قالب ها و پیدایش غزل مثنوی ، غزل دوبیتی ، غزل قطعه
۴- به کار بردن علائم نگارشی مانند خطر ف تیره و نقطه
۵- تقسیم بندی اپیزود یک غزل
۶- پایان بندی غزل با پیرنگ باز
ص ۱۸
نکته ی قابل ذکر این است که از دل غزل نو، غزل روایی و غزل فرم پدید آمده است، این موضوع را می توان در اصل کتاب دنبال گرفت.
نمونه شعر روایی شماره ۱۳ سروده ی آرش آذر پیک که بیان آن به نوعی بستری است برای یک اتفاق داستانی…
« کت و شلوار تازه خود را
با چه ذوقی دوباره بر تن کرد!
[ ساعت ۹] « نه این همه طاقت
باید امروز ازکجا آورد؟»
میزو دو صندلی کنار هم
چند شاخه اقاقیا، مریم
پیپ را گوشه ی دهان که گذاشت
به سوی آسمان نگاه می کرد
« وای نه ! توده های ابر سیاه
از کجا این همه مزاحم ؟ آه!
او که بیرون نمی زند هرگز
شب بارانی و هوای سرد؟!»
***
خواب چشمان خسته اش را بست
ناگهان با صدای در برخاست
پیپ خاموش، آسمان صاف
کت و شلوار آب رفته ی مرد!»
صص ۱۱۷-۱۱۸
ادامه دارد…

 


بخش سوم و پایانی نقد جناب آقای ح. مولایی فر بر کتاب «دوشیزه به عشق باز می گردد» به قلم حضرت استاد آرش آذرپیک در روزنامه ی باختر، شنبه ۲۹ دی ماه ۱۳۹۷

http://bakhtardaily.ir/?p=79733

 

در این بخش از نوشتار پیرامون کتاب دوشیزه به عشق باز می گردد، اشاره ای موجز به شعر « مینی مالیسم» می شود تا خواننده با این تابلو کوتاه و فشرده از مجموعه ی چند واژه در قاب شعر آشنایی پیدا کند، با نمونه ای از این نوع شعرها سروده ی « محمدزهری» « غروب/ غربت/آه» می توان شعر مینی مالیسم را این گونه تعریف کرد: « … حاصل مینی مالیسم شعرهایی است که به عمد خیلی فشرده هستند و مصراع ها و بندهای بسیار کوتاه دارند و واژه ها در آن بسیار محدود و ساده است اما این اصطلاح برای هر شعر کوتاهی به کار نمی رود مثلاً هایکو و تانکا شعر مینی مالیسم محسوب نمی شود» صص ۴۰-۴۱
در ادامه ی این تعریف باید توضیح داد: « در شعر مینی مال استفاده از جلوه های شعری به حداقل می رسند یعنی بار هنری بخشیدن به اثر صرفا بردوش خود کلمات قرار می گیرد به عبارت دیگر کلمات در برهنگی و بدون پوشیدن جلوه های شعری به اثر شعریت و ادبیت می بخشند» ص ۴۱
از متن سخنرانی شاعر نو آیین در حوزه غزل نو و شعر مینی مالیسم جناب « آرش آذرپیک» در مورخه پنجم مرداد سال ۱۳۹۵ در اندیشکده ی
کلمه گرایان ایران، بحث « اومانیسم» در آغاز عصر روشنگری یعنی پایان قرون وسطا، کوتاه و مختصر توضیح داده شده است. این مبحث با انقلاب کپرنیکی شروع شد. آغاز این نظریه در واقع ترک نظریه ی بطلمیوسی را به دنبال داشت. نظریه ای که زمین را مرکز کائنات می دانست… نکته ی قابل توجه و اهمیت، در اومانیسم سه نتیجه زیر را از سوی نقدی که سنت گرایان بر اومانیسم دارند به جهان عرضه شد.
« ۱- اومانیسم تقدس و حرمت زمین را در نگاه انسان گرفت.
۲- اومانیسم ساحت قدسی و ملکوتی انسان را براساس نظریه ی دارونیسم و ماشینیسم تحقیرکرد و از میان برداشت
۳- اومانیسم ساحت شناخت انسان را محدود کرد» ص ۴۴
به طور خلاصه اومانیسم « حرمت زمین را از انسان گرفت، در این نگرش انسان که زمانی مرغ باغ ملکوت و اساس محور آفرینش و یا به قول قرآن، اشرف مخلوقات بود طبق نظریه ی داروین مقامش تا حد شامپانزه پایین آمد. درنهایت اومانیسم انسان را به یک ماشین مبدل کرد… تا پیش از نگرش اومانیسم وحی، شهود، مکاشفه، اشراق و دل از ساحت های بنیادین شناخت و ادراک هستی به شمار می آمدند… اما اومانیسم به عقل جزوی ( استدلالی) و تجربه ( حواس پنجگانه) اصالت داد…»
نقل به مضمون، با حذف و تلفیق جمله ها
صص ۴۴-۴۶
مکتب اصالت کلمه معتقد است: « عقل جزوی و عقل وحدت اندیش در مقابل یکدیگر قرار ندارند بلکه هر دو ساحت شناخت هستند» ص ۴۷
نقد گونه لازم است توضیح داده شود در متن تاریخنامه ی تحلیلی غزل در کتاب تالیفی به قلم هنگامه اهورا و آوین کلهر با عنوان دوشیزه به عشق باز می گردد نویسندگان با پیاده کردن دو سخنرانی از استاد خود، جناب آرش آذر پیک، به موضوعات اندیشگانی شاعر در ساحت فلسفه و شاکله های بنیانی مکتب اصالت کلمه پرداخته اند مع الوصف سخنرانی اول به تاریخ ۲ خرداد ماه سال ۱۳۹۳ تا حدودی فرازهایی از سخنرانی با موضوع غزل فرم ارتباط معنایی و سنخیت دارد اما مطالب سخنرانی آذر پیک به تاریخ پنجم مرداد ماه ۱۳۹۵ به طور کلی درپیرامون توضیح مکتب عریانیسم ورود پیدا کرده هر چند فضای ذهنی خواننده را برای درک پرداختن به غزل مینی مال به طور غیر مستقیم آماده می کند لذا بود ونبود این سخنرانی به شناسایی جریانات غزل معاصر ایران کمکی نمی کند، شاید هدف مولفان نشان دادن معلومات فلسفی استادشان که شکی در آن نیست، بوده است.
به قول ادیبان سخن شناس ا… اعلم. بگذریم.
اما آنچه که در باب « غزل مینی مال» آمده این است: « جناب استاد آذرپیک، غزل مینی مال را پیش از بیست سالگی و قبل از ظهور مکتب ادبی اصالت کلمه ابداع و تئوریزه کرد، غزل مینی مال با آن که شاخه ای ازمکتب عریانیسم [ اصالت کلمه] است در عین حال از تکنیک های مینی مالیسم استفاده می کند اما تابع چارچوب ایدئولوژیک مکتب مینی مالیسم و ماتریالیسم پنهان در جهان بینی آن به کلمه نیست بلکه به تبعیت از مکتب عریانیسم به نگرش انسان- کلمه معتقد است
و عکس نگار خشک و ابزار گونه ی ماتریالیست های ادبی- همانند مینی مالیست ها- کلمه را دارای وجود زنده می داند از تکنیک های مکتب مینی مال در غزل مینی مال میتوان شفاف بودن، برهنگی واژگان، حداقل استفاده از آرایه های ادبی و ایجاز مطبوع را نام برد .
در غزل مینی مال شعریت باید در خود روایت بوده و با حداقل جلوه های ویژه ی شعری روایت در ذات خود، زایشگر شعریت باشد … از ویژگی های شاخص مینی مال ترجمه پذیری آن است که اگر به زبانی دیگر ترجمه شود فقط وزن و قافیه را از دست داده وتبدیل به یک داستان مینی مال تغزل آمیز می شود.»
نقل به تلخیص و حذف صص ۶۹-۷۱
برای جدا کردن غزل مینی مال با « هایکو» و اشکال هایکوی بسیط، هایکوی سنتی و هایکوی مدرن، هر کدام از آنها نیز در حدتعریف توضیح داده شده است و دو دیگر آنکه تفاوت آن با قالب طرح نیز بیان گردیده تابه مفهوم شعر کوتاه موسوم به شعر مینی مال می رسیم و جمع بسیاری از نسل جوان به این نوع شعر گرایش پیدا کرده اند.
به نمونه ای از شعر مینی مال توجه شود:
« می توان
نو بر بهار را
از شاخه ی زمستان چید
فقط باید
ماه بود و زمین را دور زد»
سروده ی زرتشت محمدی ص ۷۵
در مجموع خوانش این کتاب ارزش دارد…
پایان .
—————
ناگفته نماند نظریه ی آرش آذر پیک در فلسفه با ارائه مدارکی از سوی دوستانش موجب شده است که از کالج گوتیه فرانسه به ایشان دکترای افتخاری تقدیم شود.

 

 

 

درباره ی هنگامه اهورا

شاعر و داستان نویسِ عریانیست، عضو مکتب اصالت کلمه و دایره ی مطالعاتی قلم، مسئول روابط عمومی اصالت کلمه و دانش آموخته ی رشته ی مترجمی زبان انگلیسی

همچنین ببینید

نخستین نشریه ی تصویری در ایران   نشریه ی تصویری «دنیای کلمه»   زیر نظر …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *