1. مقاله ای از جناب آقای زرتشت محمدی در هفته نامه ی «غرب»

    ۴ مرداد ۱۳۹۵ توسط هنگامه اهورا

     

    «مکتب اصالت کلمه، ناقد عرفان» به قلم جناب آقای زرتشت محمدی در هفته نامه ی «غرب»- شمار ه ی ۵۰۰- سال دوازدهم- یکشنبه ۳ امرداد ۹۵- صفحه ی ۱۰

     

    zartosht6

     

    ما شاهدیم که مکتب اصالت کلمه، نحله‌های فکری خاصی از جمله عرفان را نقد می‌کند. پرسش اساسی این است که آبشخورهای فکری این مکتب کدامند؟

    مکتب شناخت‌شناختیِ اصالت کلمه از پنج سرچشمه‌ی مهم تغذیه می کند:

    سرچشمه‌ی اول چنان عظیم و فرابشری است که نمی‌توانیم در موردش سخن بگوییم و آن «وحی» است که چون جنس وحی از دیگر مقولات جداست نمی‌توانیم آن را در ردیف دیگر موارد بشماریم. بنابراین برای آن که سوءبرداشتی پیش نیاید از آبشخورهای دیگر با عنوان آبشخورهای چهارگانه یاد می‌کنیم.

    (ادامه مطلب…)


  2. عریانیسم در حقوق – اولین مکتب علمی در سیاست جنایی ایران –

    ۱۶ تیر ۱۳۹۵ توسط هنگامه اهورا

    «مکتب عدالت حقیقت گرا»

     

    EDALAT

     

    مکتب عدالت حقیقت گرا به عنوان دومین گرایش مکتب عریانیسم، در حقوق کیفری با ارائه ی رساله ی کارشناسی ارشد جناب آقای میثم رجبی مطرح گردید. این مکتب اولین مکتب علمی در سیاست جنایی ایران محسوب می گردد. عدالت حقیقت گرا در فلسفه ی حقوق نیز بعد از مکتب پست مدرن با توجه به آرای فلسفی جناب استاد آرش آذرپیک و استحاله ی آن توسط آقای میثم رجبی مطرح شده که در ذیل چکیده ی این رساله به عنوان معرفی آمده است. 

     

    چکیده:

     

    تحولات حقوق کیفری تقریباً از دو قرن و نیم پیش به شکل گیری مکتب اصالت سودمندی آغاز شد و از آن زمان با توجه به اقتضای بشری برخی مکاتب ریز و درشت در جوامع غرب پدید آمدند. پیشنهاد مکتب جهان شمول عدالت حقیقت گرا (عریانیسم) با چارچوبه ی نیمه باز به عنوان اولین مکتب شناخت شناختی در حقوق کیفری، با رد دیالکتیک هگلی و پذیرش دیالکتیک عریان مطرح است. عریانیسم با اصالت دادن به کلمه، به دنبال راهکارها و توجیه کیفرهایی است که در طول تاریخ بشری شکل گرفته و با احترام به همه دست آوردهای مکاتب گذشته با توجه به مؤلفه های فرازمانی- مکانی خویش به دنبال تحقیر و یا رد این دست آوردها نیست بلکه در سیستمی پویا پیشنهاد استفاده از همه ی آن ها را در بستر زمان با توجه به کارآمدی شان مطرح و با به کارگیری فلسفه ی کلمه گرای خود با پرداختن به مجرمین و ارتباط باواسطه ی آن ها با کلمات نظام آموزش محور زندان های آموزش محور را برای اصلاح مجرمین مطرح می کند. هم چنین عریانیسم در جرم شناسی با پرداختن به نظریه ی حقیقت عمیق که اصلی فراتر از نسبی گرایی و مطلق گرایی است، جرم را دارای دو بعد ثابت و متغیر می داند که اصالت دادن به هر کدام از این ابعاد به تنهایی باعث شکل گیری نگرش مطلق گرایی- نسبی گرایی در اندیشه ی جرم شناسان می گردد. اما حقیقت عمیق، حاصل هم افزایی این دو بعد می باشد. عریانیسم در بحث جرم شناسی فمنیست و فلسفه ی حقوق فمنیست ها با مطرح کردن نظریه ی جنس سوم که نقطه ی مشترک بین دو جنس یعنی انسانیت متعالی می باشد پیشنهاد دعوت به دنیای فراجنسیتی را مطرح کرده و برای اولین بار با بحث اصالت وجود در فلسفه ی حقوق به وجود و نسبت قوانین با هم می پردازد. بنابراین ما در راستای فهم مکتب «ما در ما» عدالت حقیقت گرا ابتدا مختصراً مکاتب حقوق کیفری و مؤلفه های مکتب عریانیسم را مطرح خواهیم کرد و سپس با وجود اشتراک اندیشه در جرم شناسی و فلسفه ی حقوق به نظریه ی پسافمنیسمِ جنس سوم خواهیم پرداخت و در ادامه نگاهی گذرا به مکاتب فلسفه ی حقوق و نیز فلسفه ی حقوق عریانیسم خواهیم داشت. در پایان نیز ضمن پرداختن به اصل وجود مؤلفه های ثانویه که برای عدم ایستایی مکتب در زمان مطرح است از مطالب ارائه شده نتیجه گیری خواهیم کرد.


  3. سه فراداستان از جناب آقای محمد آذرخو

    ۱۵ تیر ۱۳۹۵ توسط هنگامه اهورا

     

    سه  فراداستان کوتاه از جناب آقای محمد آذرخو

     

    DSC_0079

     

    «تابلوی نقاشی»

     

    [برای این تابلوی نقاشی تنها پسری حاضر شد پول بپردازد آن هم پول های عیدی اش را] 

    خانه ای ابتدایی

    با چند خط ساده

    و پنجره ی کج و کوله

    لامپ صدی آویزان در آن.

    نقاش پله های خانه را برای کشیدن خریدار گذاشته است.

    پسری از نردبان کبریتی رفته بالا و

    آنتن پشت بام را تنظیم می کند،

    کلاغی روی شاخه درخت،

    و حوض آب را

    می توان با دو ماهی قرمز جان بخشید.

     

    (ادامه مطلب…)


  4. «نقدادبیات کلمه گرا بر مکتب ادبی کلاسیسیسم» قسمت دوم از بانو آوین کلهر

    ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ توسط هنگامه اهورا

    نقد ادبیات کلمە گرا بر مکتب ادبی کلاسیسیم (قسمت دوم) به قلم بانو آوین کلهر

     

    IMG_۲۰۱۶۰۶۰۹_۱۸۵۸۰۶

     

     

    “شناخت انسان بدون شناخت قدرت کلمە میسر نمی شود”

                                                       (کنفوسیوس)

     

    همان طور کە بە یاد دارید در قسمت قبلی ، نقد ادبیات کلمە گرا را بر مکتب ادبی کلاسیک ، تا حدودی بررسی کردم و آن را بر اساس تئوری افزایشی ـــ کاهشی، دیالکتیک کلمە گرا و ارتباط بی واسطه نقد زدم.حالا در ادامە ی همین نوشتار  مکتب ادبی کلاسیک را بر اساس دیگر مٶلفە های  مکتب نقد ادبی  اصالت کلمە بررسی می کنم؛
    نخستین مولفە اصل فراروی است . بر اساس این اصل ما هیچ قانونی را نمی شکنیم واز هیچ بعدی هم واسطه و هدف نمی سازیم. و هیچ وسیلە ای را تاریخ مصرف گذشتە نمی دانیم کە آن را دور بیندازیم.حالا این را بە مکتب کلاسیک تعمیم می دهیم.

    (ادامه مطلب…)


  5. «نگاهی بر مکتب نقد کلمه گرا»به قلم بانو آوین کلهر

    ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ توسط هنگامه اهورا

     

     

    مقاله ای با عنوان «نگاهی بر مکتب نقد کلمه گرا» به قلم بانو آوین کلهر

     

    ASA (2)

     

     

    جنگ هفتاد و دو ملت همه را عذر بنه

    چون ندیدند حقیقت ره افسانه زدند

                                           «حافظ»

     

     

    وقتی به سیر تدریجی مکاتب ادبی از دیرباز تا مکتب اصالت کلمه می‌نگریم می‌بینیم هر یک از مکاتب ادبی تا قبل از ظهور مکتب ادبی اصالت کلمه بر مکتب پیشین خود نقد زده‌اند چون هر مکتب به نوعی آنتی‌تز مکتب پیشین خود است اما به صراحت می‌توان گفت که تنها مکتب ادبی‌ای که می‌تواند به صورت علمی و به عنوان یک مکتب نقد ادبی بر مکاتب پیشین و تمام جریانات شعرمحور و داستان‌محور نقد بزند مکتب نقد کلمه‌گرا است.
    ادبیات کلمه‌گرا طی فرایند نقدی که بر مکاتب ادبی پیش از خود و حتی شریعت‌های ادبی‌ای که در آینده بعد از مکتب ادبی اصالت کلمه خواهند آمد دارد، تمام تئوری‌های ادبی جهان را در دو دسته‌ی اساسی جای می‌دهد:
    ا. تئوری‌های کاهشی- افزایشی

    ۲. تئوری‌های آمیزشی

    ابتدا این واکاوی را از نگاه تئوری افزایشی- کاهشیِ مکتب نقد کلمه‌گرا انجام می‌دهم. در این تئوری همان طور که از عنوانش برمی‌آید افزایش یا کاهش بعدی از کلمه مد نظر است.

    از نگاه مکتب نقد کلمه‌گرا تمام سبک‌ها و مکاتب ادبی پیشین در نخستین گروه جای می‌گیرند و به وضوح مشخص است که در مکاتب ادبی آغازین مانند کلاسیسیم و رومانتیسم، تئوری کاهشی- افزایشی به صورت ناخودآگاه شکل گرفته است یعنی با وجود آن هنوز مکاتبی همانند رئالیسم، سوررئالیسم، سمبولیسم و فوتوریسم و..‌. به وجود نیامده بودند اما به گونه‌ای ناخودآگاه این پتانسیل‌های کشف نشده در بیانیه‌های متون این ژانرها کاهش یافته بودند‌.

    (ادامه مطلب…)


  6. فراداستان «جنس سوم» از بانو نیلوفر مسیح

    ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۵ توسط هنگامه اهورا

     

     

    نسخه ی پی دی اف فراداستان «جنس سوم» به قلم بانو نیلوفر مسیح

     

    برای دانلود  روی  جنس سوم   کلیک کنید.

     

     

    photo_2016-05-02_20-36-28

     

     


  7. «نقدادبیات کلمه گرا بر مکتب ادبی کلاسیسیسم»قسمت اول ازبانو آوین کلهر در سایت مرغ سحر وهفته نامه لووتکه

    ۳۰ فروردین ۱۳۹۵ توسط هنگامه اهورا

    مقاله ای با عنوان «نقد ادبیات کلمه گرا بر مکتب ادبی کلاسیسیسم» به قلم بانو آوین کلهر – قسمت اول

    در  سایت تحلیلی خبری مرغ سحر و هفته نامه ی فرهنگی، اجتماعی و هنری «لووتکه» کردستان- فارسی/ کردی- شنبه ۲۵ اردیبهشت ۹۵

     

    IMG_20160414_121545

    وقتی به سیر تدریجی مکاتب ادبی از دیرباز تا مکتب اصالت کلمه می نگریم ، می بینیم هریک از مکاتب ادبی تا قبل از ظهور مکتب ادبی کلمه گرا بر مکاتب پیشین خود نقد زده اند چون هر مکتب به نوعی آنتی تز  مکتب پیشین خود است اما به صراحت می توان گفت  که تنها مکتب ادبی ای که می تواند به صورت علمی و به عنوان  یک مکتب نقد ادبی بر مکاتب ادبی پیشین و تمام جریانات شعرمحور و داستان محور نقد بزند مکتب نقد کلمه گرا است.
    از آن جا که مکتب ادبی اصالت کلمه، تنها مکتب ادبی ای است  که علاوه بر مکتب ادبی بودن ، مکتب نقد علمی هم می باشد از دیدگاه مکتب نقد کلمه گرا، مکتب ادبی کلاسیسیسم را بررسی می کنم:

    ۱- ابتدا این واکاوی را از نگاه تئوری افزایشی- کاهشی مکتب نقد کلمه گرا انجام می دهم. در این تئوری همان طور که از عنوانش بر می آید افزایش یا کاهش بعدی از کلمه مد نظر است.

      (ادامه مطلب…)


  8. سه فراشعر از جناب آقای میثم رجبی درمکتب اصالت کلمه

    ۲۵ فروردین ۱۳۹۵ توسط هنگامه اهورا

     

    meysam rajabi

     

    «تعالی»

     

    با شنل‌های سیاه و پوتین‌های سخت

    «قربان صدای پایی

    انتهای پیاده رو زمزمه می شود.»

    اشباح خیره به انتهای پیاده رو.

    «می‌روم سر و گوشی آب دهم.»

    □                

    [خیابان را که میان چمدانش چپانده بود باز می‌کند و از پیاده‌روی آن…]

    «چشم‌هایش را که رویم بست

    جهانم در تاریکی ذ

                         ر 

                         ه 

                         ذ

                         ر

                         ه فرو می‌رفت.

    (ادامه مطلب…)


  9. مقاله بانو نیلوفر مسیح در نشریات غرب و لووتکه وسایت بین المللی شعر ایران و خبر ویژه

    ۲۱ فروردین ۱۳۹۵ توسط هنگامه اهورا

     

    مقاله ای با عنوان «قراردادی بودن کلمات از نگاه مکتب اصالت کلمه» به قلم بانو نیلوفر مسیح در روزنامه ی غرب شماره ی ۴۸۹- یکشنبه ۱۲ اردیبهشت ۹۵ و هفته نامه ی فرهنگی، اجتماعی و هنری لووتکه- کردستان- فارسی/ کردی- شنبه ۸ خرداد ۱۳۹۵ و پایگاه های اینترنتی:

     

    سایت بین المللی شعر ایران

    سایت خبر ویژه

     

     

    photo_2016-04-13_15-11-13

     

    «قراردادی بودن کلمات از نگاه مکتب ادبی اصالت کلمه»

     

     

    عرصه‌ی سخن بس تنگ است، عرصه‌ی معنی فراخ. از سخن پیش‌تر آ تا فراخی بینی و عرصه بینی! «مقالات شمس/۹۶»

    در این مقال ما با یک پرسش اساسی و مکرر از جانب منتقدان مکتب ادبی اصالت کلمه روبه‌رو هستیم و آن این که چرا مکتب اصالت کلمه در عرصه‌ی ادبیات به کلمه که یک قراردادست اصالت داده و آن را قائم به ذات و هدف ادبیات می‌داند؟

    همان طور که اهل ادب در جریان هستند بحث قراردادی بودن دستور زبان و حتی کلمات یک بحث ریشه‌دار و عمیق است که افلاطون در محاوره‌ی کراتولوس رابطه‌ی طبیعی داشتن نام‌ها را که همان کلمات هستند با متعلقاتشان پیش می‌کشد. در این محاوره عده‌ای از شخصیت‌ها طرفدار قراردادی بودن کلمات هستند و عده‌ای دیگر طرفدار طبیعی بودن کلمات و رابطه‌ی طبیعی داشتن آن‌ها. کسانی که طرفدار طبیعی بودن رابطه‌ی بین لفظ یک کلمه و معنای آن هستند نام‌آواها را مثال زده‌اند که به نظر می‌رسد تلفظ آن‌ها بازتاب اصوات آن نوع فعالیتی باشد که این کلمات بر آن‌ها دلالت دارند در مقابل طرفداران نظریه‌ی قراردادی بودن زبان یعنی سوفسطائیان و اخلاف آن‌ها نظریه‌ی قراردادی بودن زبان را مطرح می‌کنند و می‌گویند بیشتر کلمات موجود در زبان هیچ رابطه‌ای با اصوات طبیعی آن‌ها ندارند به عنوان مثال هیچ دلیلی وجود ندارد که چرا یک میز باید میز خوانده شود اما امروزه با وجود توصیفات زبان‌شناسی زبان‌های گوناگون نظریه‌ی طبیعی بودن زبان درباره‌ی اکثریت کلمات موجود در همه‌ی زبان‌ها نادرست است هر چند می‌توان مثال‌های محدودی یافت که نظریه‌ی طبیعی بودن رابطه‌ی بین لفظ و معنی را تأیید می‌کند اما قسمت اعظم زبان نظریه‌ی قراردادی را که به معنای اختیاری بودن رابطه‌ی صداها و معانی است پذیرفته‌.

     

    (ادامه مطلب…)


  10. نقدی به قلم جناب آقای«ماجو مهری»بر رمان«فریاد»

    ۱۵ بهمن ۱۳۹۴ توسط هنگامه اهورا

     

     

    نقدی بر رمان مینی مال «فریاد» نوشته ی جناب آقای میثم رجبی

     

     

    Screenshot_2010-01-16-15-39-52

     

     

    «فریاد» اثر میثم رجبی، کتابی است هفتاد و پنج صفحه ای که انتشارات علمی کالج آن را به چاپ رسانده است. طراحی روی جلد آن یک نقاشی اکسپرسیونیستی می باشد از جان لنیکای لهستانی. داستان با تصاویر سوررئالیستی از اتاق فریاد (شخصیت اول داستان) آغاز می شود که با این توجه این نگرش را به خواننده القا می کند که تا پایان داستان با تصاویر سوررئالیستی متعدد مواجه شویم. انتخاب نام دو کاراکتر اصلی از جانب نویسنده بسیار هوشمندانه بوده است. فریاد می تواند بیانگر شخصی باشدکه می خواهد عقده هایش را فریاد بزند اما از این کار ناتوان است. رها نیز عامل رهایی فریاد می تواند قلمداد شود، رهایی از مشکلاتی که با آن ها دست و پنجه نرم می کند چرا که رها در قسمت میانی و هم چنین پایانی داستان راجع به رهایی و آزاد شدن صحبت می کند.

    داستان راجع به پسرجوانی است که از اختلال روانی رنج می برد که از ابتدا تا انتهای داستان درگیر یک دختر خیالی(رها) می باشد. در اواسط کتاب عمه،پسر عمه(سعید) و دختر عمه(سوزان) به جریان داستان اضافه می شوند. فریاد دچارکابوسی شبانه است و هر شب یک نفر در خواب او خواهد مرد.روانکاو معالج وی این گونه تشخیص می دهد که فریاد در گذشته در مراسم ختم یک نفر شرکت کرده و آن جا به دختری دلبسته شده در نتیجه در زمان حال هر شب یک نفر در خواب او خواهد مرد تا آن دختر به مراسم ختم او بیاید و فریاد بتواند بار دیگر او را ببیند.

    (ادامه مطلب…)