خانه / اخبار / جشن سیزدهمین زادروز مکتب ادبی -فلسفی اصالت کلمه در روزنامه باختر

جشن سیزدهمین زادروز مکتب ادبی -فلسفی اصالت کلمه در روزنامه باختر

گزارشی از نخستین مراسم رسمی جشن سالروز تولد مکتب ادبی -فلسفی اصالت کلمە بە روایت بانو آوین کلهر (دبیر مٶسسە ی قلم سبزمرصاد) در روزنامه ی باختر، شماره ی ۲۲۵۵، چهارشنبه ۱۳ امرداد، صفحه ی ۱۰

درود دوستان

مراسم سالگرد حماسە ی غرور آفرین مرصاد و سیزدهمین سالروز زایش مکتب اصالت کلمە به دلیل تداخل زمانی با برنامە ی بسیج هنرمندان با یک روز تاخیر چهارشنبە ۶ /۵/ ۹۵ در تالار مجتمع فرهنگی غدیر در شهرستان اسلام آباد غرب برگزار گردید.
بعد از تلاوت قرآن و پخش سرود ملی ، مجری برنامە و عریانیست پیشکسوت جناب آقای رحمت غلامی سطرهایی از مجموعە ی خود با عنوان “روایت مکتب اصالت کلمە از دفاع مقدس “را قرائت کردند. پس از خوشامدگویی جناب آقای عباسی _ریاست محترم ادارە ی فرهنگ و ارشاد اسلامی_ کلیپی ازحماسە ی مرصاد پخش شد و با ذکر شادباش همزمانی حماسە ی مرصاد و سیزدهمین سالروز تولد مکتب اصالت کلمە، آوین کلهر _دبیر مٶسسە ی ادبی قلم سبز مرصاد_ غزل مینیمالی در مکتب اصالت کلمە خواند و جناب غلامی مجری توانمند برنامە گفت: “سالگرد پیروزی عملیات غرورآفرین مرصاد را که در پنجم امرداد سال ۶۷ در دفاع از حمله ی منافقین خلق صورت گرفت شادباش گفته و ارج می نهیم.

با لغو قطعنامه ی ۵۹۸ از سوی عراق، منافقین به کشورمان حمله و در نهایت نیروهای ایرانی در اسلام آباد غرب و کرند غرب با فرماندهی شهید زنده یاد صیاد شیرازی، عملیات مرصاد را با رمز “یا علی” برای دفاع از میهنمان ‌پایه ریزی کردند و بر آرزوی سرکرده ی منافقین که میخواست ۴۸ ساعته به تهران برسد خط بطلان کشیدند!
کلمه ی مرصاد که در زبان عربی به معنای کمینگاه است به دلیل کمین کردن برنامه ریزی شده ی نیروهای ایرانی در این عملیات بر این واقعه نهاده شد که علاوه بر انهدام تعداد زیادی ادوات جنگی حدود پنج هزار نفر از منافقین به هلاکت رسیدند و…”

وی افزود: “این مراسم اولین جشن زایش اصالت کلمه توسط یک ارگان دولتی است کە بعد از سیزدە سال برگزار می شود.
دومین شادباشم به مناسبت سیزدهمین سالروز تولد نظریه و مکتب ادبی اصالت کلمه است _مکتبی که خوشبختانه تاریخ پیدایشش با سالروز عملیات مرصاد یکیست_ در پنجم امرداد ۸۲ نظریه ی اصالت کلمه توسط جناب استاد آرش آذرپیک با تشکیل کارگاه ادبی نیلوفر ارائه و اعلام شد و ما در اندک زمانی شاهد رشد و موفقیت های این جنبش جهانشمول بوده ایم که توانسته شاعران و نویسندگان زیادی را تربیت کند.
طی این سالها چاپ مقالات و آثار کلمه گرا در ماهنامه ها و‌ مجلات حوزه ی هنری، رودکی، مثلث، کیهان فرهنگی و… و روزنامه های سراسری مانند اطلاعات، ایران، آرمان، فرهیختگان، همشهری و… هم چنین نشریات محلی صورت گرفته.
کتاب هایی نیز مانند لیلا زانا، جنس سوم، بانوی واژه ها، بوطیقای عریان، بین دوعشق، فرازن و… با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به چاپ رسیده است.
پسندیده است که به دبیری واحد شعر و داستان حوزه ی هنری توسط جناب استاد آرش آذرپیک جهت پیشبرد ادبیات استان در سالهای گذشته نیز اشاره کنیم.
نخستین کارگاههای ادبی استان در سال ۸۲ با عنوان نیلوفر و امید توسط مکتب اصالت کلمه تاسیس شدند که خبرش در مطبوعات انعکاس یافت.

نقد استاد مسلم و مسلط ادبیات، چهره ی ماندگار نقد ایران _استاد عبدالعلی دستغیب_ بر مکتب اصالت کلمه و معرفی این مکتب به عنوان بزرگترین و تنها مکتب ادبی و جهانی ترین جنبش تاریخ ادبیات ایران در معتبرترین و به روزترین کتاب در زمینه ی جریانهای شعرنوین ایران با نام”گزاره هایی در ادبیات معاصر ایران(شعر)” (چاپ سوم) تالیف دکتر علی تسلیمی در فصلی جداگانه از آن نشان از موفقیت و پویایی دیدگاه اصالت کلمه دارد.”

 

جناب آقای غلامی پس از معرفی و رزومه ای کوتاه از فعالیتهای مکتب، با خوانش غزل “نقشه” از کتاب لیلازانا نوشته ی جناب استاد آذرپیک، تئوریسین و بنیانگذار دیدگاه اصالت کلمه جای خالی ایشان را در مراسم یادآور شده و در پایان از اداره ی ارشاد اسلام آباد غرب به خاطر توجه به موسسه ی قلم سبز مرصاد و این جریان در راستای تعالی ادبیات تشکر کردند.
جناب آقای میثم رجبی نیز در سخنرانی خود به پایان نامه ای که اخیرا با توجه به مؤلفه های اصالت کلمه نگاشته اند اشاره کردند با این توضیح که تا کنون چند رساله و پایان نامه‌ بر اساس مکتب ادبی- فلسفی اصالت کلمه و به عبارتی دیگر بر پایه ی اندیشه ی جناب استاد آرش آذرپیک نگاشته و در محافل علمی و آکادمیک پذیرفته شده از جمله مکتب عدالت حقیقت گرا که به عنوان دومین گرایش مکتب عریانیسم، در حقوق کیفری با ارائه ی پایان نامه ی کارشناسی ارشد جناب آقای میثم رجبی مطرح گردید. این مکتب اولین مکتب علمی در سیاست جنایی ایران محسوب می شود. عدالت حقیقت گرا در فلسفه ی حقوق نیز بعد از مکتب پست مدرن با توجه به آرای فلسفی جناب استاد آرش آذرپیک و استحاله ی آن توسط آقای میثم رجبی مطرح شده است.

جلسه با فراشعر جناب آقای آریو همتی و اشعار بانو عاطفە دائی چین _شاعر خلاق کرمانشاهی_ ادامه یافته و با اجرای گروە موسیقی رسپینا به سرپرستی جناب ناصری شور و حال تازە ای پیدا کرد. طنین دکلمە های زیبای جناب غلامی نیز یادآور فضای جنگ بود. مراسم با اشعار کردی عزیزان ادبیات کردی آقایان مهدی شریفی، جواد شریفی و شاعر کرد گیلان غربی _بانو آذر گرامی_ جان تازە ای گرفت.
حسن ختام جلسه با شعرخوانی بانوی ترانه ی کرمانشاە، سرکار خانم ونوس بیات و شاعر جوان، آقای محمد جواد مهری فر اجرا شد.

عکاسی مراسم به عهده ی بانو ونوس بیات عکاس و هنرمند فعال کرمانشاە و فیلمبرداری به عهده ی همکار محترم ادارەی فرهنگ و ارشاد اسلامی، جناب آقای نورالدین تهرانی انجام شد کە بە زودی انعکاس دادە می شود.

با آرزوی سلامتی برای تمام عزیزانی کە در برگزاری مراسم حماسە ی مرصاد و جشن پرشکوە سیزدهمین زادروز مکتب بزرگ اصالت کلمە ما را همراهی کردند و با نهایت تشکر و قدردانی از حضور سبزشان و با امید سرافرازی سرزمینمان ایران و موفقیت و سربلندی روزافزون مکتب ادبی_ فلسفی اصالت کلمە و تئوریسین و بنیانگذار آن جناب استاد آرش آذرپیک.

یاحق مدد

 

 

درباره ی هنگامه اهورا

شاعر و داستان نویسِ عریانیست، عضو مکتب اصالت کلمه و دایره ی مطالعاتی قلم، مسئول روابط عمومی اصالت کلمه و دانش آموخته ی رشته ی مترجمی زبان انگلیسی

همچنین ببینید

نخستین نشریه ی تصویری در ایران   نشریه ی تصویری «دنیای کلمه»   زیر نظر …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *