خانه / دیدگاه منتقدان / جوابیه ای بر «شیرجه در استخر خالی» به قلم آقای«اشکان رضایی»درنشریه «آوای کرمانشاه»

جوابیه ای بر «شیرجه در استخر خالی» به قلم آقای«اشکان رضایی»درنشریه «آوای کرمانشاه»

 

جوابیه ای بر نوشته ی «شیرجه در استخر خالی» به قلم آقای «اشکان رضایی» در نشریه ی «آوای کرمانشاه» شماره ی ۸۶۴- سه شنبه ۲۳ آبان ۱۳۸۵

در هفته نامه ی آوای کرمانشاه شماره ی ۸۶۲ یادداشتی از آقای «ایرج کیا» چاپ شده بود پر از اصطلاحات روان شناسی و خالی از تحلیل های روان شناسیک. در این مقاله آقای کیا سیستم گروه ادبی عریان را تشبیه به گروه های غیر ادبی کرده بودند که بر اساس خودشیفتگی شکل می گیرند. یعنی در رأس این نظام، تئوریسین و مغز متفکری قرار می گیرد. به همین ترتیب اعضا طبقه بندی می شوند و احتمالاً پایین ترین ضلع مخروط مخاطب جانب دار فرقه است. دادائیست ها به رهبری «تسارا» و سوسیالیست های فرانسه به رهبری «بروتون» را می توان نمونه ی کارهای  کامل قابل توجه دانست.

تجمع قدرت در رأس هرم چاره ای جز «خودشیفتگی» را برای رئیس باقی نمی گذارد. خود شیفتگی یا آنارشیسم (نارسیسم) ریشه در نام افسانه ی یونانی نارکسیوس (نارسیس) دارد. از این قرار که نارسیس پسر جوان بسیار زیبایی ست که هیچ گاه تصویر خود را ندیده تا این که گذارش به چشمه ای می رسد و به محض این که تصویر خود را در آب می بیند شیفته ی تصویرش می شود و برای به آغوش کشیدن این تصویر در آب می پرد و به این ترتیب خود را نابود می کند.

اما در روان شناسی، نارسیسم تعریف مشخصی دارد و برخلاف نظر غیر کارشناسانه ی «ایرج کیا» نمی توان کشف آن را به فروید نسبت داد (بدبختانه باب شده هر کس تجارب و شهود شخصی خود را به صورت پیامی روانکاوانه به مرحوم فروید نسبت می دهد) البته عوامل عجیب غریب و تعریف نشده در دانش روان نظیر: «عشق بیمارگونه به خود و افکار و ایده ها- حقیر شماردن دیگران- و دشمن و شیطان دانستن مخالفان»نمی توانند تأثیرگذار بر منش نارسیستی باشند. این ادعا درست شبیه این است که سرفه و آبریزش بینی را عامل سرماخوردگی بدانیم.

بر پایه ی تئوری پساکانالیزم هنگامی که کودک در مرحله ی دوم رشد جنسی به تثبیت می رسد و در نتیجه جهت لیبیدو از مطلوب بیرونی به مطلوب درونی گسیل می شود زمینه ساز منشی خواهد شد که آن را منش «آنان» می خوانند. منش آنان منش غالب بر رفتار یک آنارشیست است و این ها چه ربطی به نق یک مطلب ادبی دارد، نمی دانم.

درباره ی هنگامه اهورا

شاعر و داستان نویسِ عریانیست، عضو مکتب اصالت کلمه و دایره ی مطالعاتی قلم، مسئول روابط عمومی اصالت کلمه و دانش آموخته ی رشته ی مترجمی زبان انگلیسی

همچنین ببینید

«نقد جناب دکتر سعید امامی بر  مکتب اصالت کلمه و کتاب چشم های یلدا و کلمه _کلید جهان هولوگرافیک_»

    کتاب چشم های یلدا، رمانی ست که در آن اصول و مؤلفه های …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *