خانه / اخبار / خبر چاپ کتاب «دوشیزه به عشق باز می گردد» به قلم حضرت استاد آرش آذرپیک در سایت خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)

خبر چاپ کتاب «دوشیزه به عشق باز می گردد» به قلم حضرت استاد آرش آذرپیک در سایت خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)

 

 

لینک خبر در خبرگزاری ایبنا

 

 

 

جدیدترین اثر آرش آذرپیک منتشر شد؛ غزل از آغاز تا مینی‌مال

تاریخ انتشار : دوشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۱۳
کتاب «دوشیزه به عشق باز‌می‌گردد» مجموعه غزلیات آرش آذرپیک به همراه تاریخنامه تحلیلی غزل از آغاز تا امروز است
جدیدترین اثر آرش آذرپیک منتشر شد؛ غزل از آغاز تا مینی‌مال

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) کتاب «دوشیزه به عشق باز‌می‌گردد» مجموعه غزلیات نوآیین آرش آذرپیک، بنیان‌گذار مکتب فلسفی_ادبی اصالت کلمه، دارای مدرک دکترای افتخاری از کالج گوتیه فرانسهو  با پیشگفتار و تاریخنامه‌ تحلیلی و آکادمیک غزل از آغاز تا غزل مینی‌مال به قلم آوین کلهر و هنگامه اهورا است که از سوی نشر دیباچه در ۱۸۲ صفحه با قیمت ۲۰هزار تومان منتشر شده است.

در بخش نخست این کتاب به خاستگاه غزل فرم از دیدگاه جامعه‌شناسی و شاخه‌های غزل نوین شامل غزل وحشت، غزل فرم، غزل مینی‌مال، غزل کلمه‌گرا، غزل نئوکلاسیک، غزل گفتار و… پرداخته شده و ژانرهای کوتاه شعر معاصر مانند هایکوی ژاپنی، هایکوی مدرن، طرح، شعر مینی‌مال و واژانه برای نخستین بار به گونه‌ای علمی و بدون ابهام در ادبیات ایران معرفی و تمایزات و تشابهاتشان بیان شده است.

در این کتاب علاوه بر ادبیات به مباحث فلسفی نیز پرداخته شده از جمله غیرتوحیدی بودن مبحث جوهر و عرض که ریشه در سنت فکری یونانیان دارد و فقر مقوله‌اندیشی که باعث شده است ما نتوانیم به عنوان مثال از حکمت اشراق یا متعالیه نظریه‌های نوینی در شاخه‌های علوم انسانی داشته باشیم و راهکار برون‌رفت از این امر ارائه داده شده است و چرایی این که ما به جای نظریه‌پرداز فقط متفکر داشته‌ایم و همین مصداق فقر مقوله‌اندیشی در سنت فلسفی ماست. بخش دوم این کتاب نیز به گزیده‌‌ غزلیات آرش آذرپیک اختصاص دارد.

از کتاب‌هایی که پیشتر به قلم جناب آذرپیک نگاشته شده می‌توان به کتاب «لیلا زانا، دختر اسطوره‌های سرزمین من/ مجموعه‌ی غزل مینی‌مال»، چاپ سماءالقلم قم، ۱۳۸۳، «جنس سوم (نخستین کارنامه فرزندان دیدگاه اصالت کلمه)» با همکاری بانو مهری السادات مهدویان- انتشارات کرمانشاه، ۱۳۸۴،  رمان دو جلدی «چشم های یلدا و کلمه کلید جهان هولوگرافیک»، نشر روزگار (زمستان ۹۶) و مقدمه کتاب «بین دو عشق»، مهری السادات مهدویان – انتشارات کرمانشاه-، ۱۳۸۸ اشاره کرد.

پیش گفتار کتاب «دوشیزه به عشق بازمی‌گردد» که به قلم آوین کلهر و هنگامه اهورا که سیر تحول و تطور غزل در مکاتب خراسانی، عراقی، وقوع، هندی، جریان بازگشت، عصر مشروطه و دوران معاصر را در برمی‌گیرد و ناگفته‌های علمی فراوانی از زوایای پنهان و عریان جریانات غزل امروز مانند غزل روایی، غزل وحشت، غزل فرم، غزل مینی‌مال، غزل کلمه‌گرا، غزل نئوکلاسیک، غزل گفتار و… دارد.

در این نوشتار نقد سنت عریانیستی که برگرفته از فرهنگ اسلامی-ایرانی است بر فلسفه‌های اومانیستی بیان و مبحث فقر مقوله‌اندیشی در فلسفه اسلامی-ایرانی مطرح شده و این که چگونه مکاتب مشاع، اشراق و حکمت متعالیه نیز از لحاظ مقوله پیرو ارسطو بوده‌اند به ویژه در مبحث جوهر و عرض.

در ادامه مقاله در تاریخ ادبیات ایران تعریف، شباهت‌ها و تفاوت‌های ژانرهای کوتاه شعر معاصر یعنی هایکوی ژاپنی، هایکوی مدرن، قالب طرح، قالب موسوم به شعر مینی‌مال و واژانه مطرح شده است.

درباره ی هنگامه اهورا

شاعر و داستان نویسِ عریانیست، عضو مکتب اصالت کلمه و دایره ی مطالعاتی قلم، مسئول روابط عمومی اصالت کلمه و دانش آموخته ی رشته ی مترجمی زبان انگلیسی

همچنین ببینید

نخستین نشریه ی تصویری در ایران   نشریه ی تصویری «دنیای کلمه»   زیر نظر …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *