خانه / اخبار / همایش بزرگ فرزندان مکتب اصالت کلمه در اسلام آباد

همایش بزرگ فرزندان مکتب اصالت کلمه در اسلام آباد

گزارش افتتاحیه ی مؤسسه ی فرهنگی – ادبی «قلم سبز مرصاد» و نگاهی به اهداف و تاریخچه ی انجمن ادبی قلم، به روایت بانو آسا آرامش – مدیر اجرایی انجمن ادبی قلم:

 

برون لفظ ممکن نیست سیر عالم معنا

به عریانی رسیدم تا درون پیرهن گشتم.

«حضرت بیدل دهلوی»

 

به مناسبت افتتاحیه ی مؤسسه ی فرهنگی- ادبی قلم سبز مرصاد در روز سه شنبه ۲۵ فروردین مراسمی در تالار مجتمع فرهنگی- هنری غدیر واقع در شهرستان اسلام آباد غرب برگزار گردید. این انجمن که فعالیت خود را از بهمن ماه ۸۵  در دانشگاه پیام نور اسلام آباد غرب به طور نسبتاً رسمی با عنوان «انجمن علمی- ادبی (کارگاه) قلم» زیر نظر دانشگاه آغاز کرده بود و طی مدت چهار سال جلسات این کارگاه با مسئولیت اینجانب -آسا آرامش- و البته با حضور استاد آرش آذرپیک -بنیانگذار مکتب ادبی اصالت کلمه- به عنوان استاد کارگاه قلم و با حضور دوستانی که امروز منتقدان برتر ایران قلم آن ها را نقد می زنند – بانوی بزرگوار مکتب ادبی اصالت کلمه خانم نیلوفر مسیح، آقای زردشت محمدی، آقای میثم میرزاپور و آقای آریو همتی و… –  برگزار گردید.

 

با فارغ التحصیل شدن دوستان از دانشگاه از سال ۹۰ تا بهار ۹۳ جلسات این انجمن در کتابخانه ی عمومی ولایت و زیر نظر نهاد کتابخانه ای شهرستان اسلام آباد غرب به فعالیت مستمر خود ادامه داد که نتیجه ی این تلاش متداوم پرورش یافتن قلم های پر بار دوستان دیگر مانند جناب آقای میثم رجبی و سرکار خانم پروین شاهمرادی شد که البته طی این ایام جلسات این کارگاه ادبی باز هم با مسئولیت اینجانب – آسا آرامش- و با حضور جناب آقای زردشت محمدی – مسئول کمیته ی آموزش کارگاه ادبی قلم- برگزار گردید و اکنون پس از مدت ها تلاش بی وقفه ی دوستان، این انجمن توانست با کسب مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت خود را به صورت رسمی آغاز کند. لازم به ذکر است که در این جا شماری از اهداف انجمن ادبی قلم سبز مرصاد را بیان کنم:

۱-آشنایی با سبک ها و مکتب های ادبی

۲-آشنایی با مکتب های نقد ادبی

۳- آشنایی با تکنیک ها و ژانرهای داستان نویسی

۴- آشنایی با جریان های نوین شعری

۵- آشنایی با فلسفه ی مکتب های ادبی

۶-آشنایی با قافیه و عروض

و…

البته می توان مهم ترین هدف و برنامه ی درازمدت این انجمن را معرفی مکتب ادبی اصالت کلمه به عنوان نوین ترین و کامل ترین اتفاق ادبی در تاریخ ادبیات ایران و جهان دانست. این مکتب همان گونه که از عنوان آن پیداست با اصالت دادن به کلمه به جنگ های زرگری که از دیرباز تا کنون در سیر تاریخی- ادبیِ  ادبیات شاهد آن بوده ایم پایان داده است و می توان به صراحت آن را آغازی دانست برای رسیدن به تکاملی فرارو و ارتباطی بی واسطه با ادبیات، برای رسیدن به جنس سوم کلمه یعنی حقیقت کلمه. در سیرتاریخی- تکوینی ادبیات و بر اساس روابط دیالکتیک هگلی، ما همواره با نوع خاصی از نگرش رو به رو بوده ایم که به صراحت  می توان تمام مکاتب و سبک های ادبی پیشین (قبل از ظهور مکتب ادبی اصالت کلمه) را در این یک دسته جای داد: تئوری کاهشی- افزایشی.

با نگاهی گذرا به تمام مکاتب ادبی پیش از ادبیات کلمه گرا می توان دید که چگونه بعضی از مکاتب با کشف و برجسته ساختن بعدی از کلمه و کاهش ابعاد کشف شده ی مکاتب پیشین خود، صرفاً در جهت اثبات و علم کردن بعد کشف شده ی خود برآمده اند. به عنوان مثال مکتب رومانتیسم با کاهش دادن خردگراییِ کلاسیست ها – مکتب پیشین- و افزایش دادن و برجسته ساختن بعد کشف کرده ی خود یعنی تخیل و احساس و هم چنین رئالیسم ها با کاهش بعد تخیل و احساسِ رومانتیسم ها – مکتب پیشین- و افزایش و برجسته ساختن بعد واقع گراییِ خود جنبشی نو را به وجود آورده اند.

البته کاهش هرتئوری در تاریخ ادبیات غالباً پس از اشباع آن ژانر خاص صورت می گیرد و از  دلایل اشباع یک ژانر هم می توان یکنواختی را در آن نحله دانست که طبیعتاً دلزدگی جامعه ی هنردوست را به دنبال خواهد داشت. البته تئوری کاهشی- افزایشی در مکاتب آغازین مانند کلاسیسیسم به صورت ناخودآگاه شکل گرفته است  آن گونه که هنوز مکاتبی همانند رومانتیسم، سمبولیسم و… به وجود نیامده اما به صورت ناخودآگاه  این پتانسیل های کشف نشده در بیانیه های آن ها کاهش یافته بودند.

البته شاعر محض یا داستان نویس محض  بودن هم شامل پروسه ی کاهشی- افزایشی می شود اما شرح آن در این مجال اندک نمی گنجد بنا بر این دوستداران را به مقاله ی «ادبیات کلمه گرا» ارجاع می دهم که آن  هم به قلم اینجانب می باشد.

اظهر من الشمس است که مکتب ادبی اصالت کلمه تنها مکتبی است که فراتر و مبراء از تئوری کاهشی- افزایشی قرار می گیرد. این مکتب جهانشمول هیچ یک از ابعاد کشف شده ی کلمه در مکاتب پیشین را کاهش و یا بعد خاصی از کلمه را افزایش نمی دهد بلکه با احترام به تمام مکاتب ادبی ایدئولوژی گرای پیش از خود، از تمام کشفیات آن ها در زمینه ی ابعاد کلمه استفاده می کند و همانند آن ها پتانسیل های کلمه را محدود نمی داند زیرا عقیده دارد که کلمه دارای بی نهایت پتانسیل و بعدهای کشف نشده است. بر اساس این دیدگاه هر مکتب ادبی دیگری  که در آینده تجلی یابد و بعد دیگری را از کلمه کشف کند خواه ناخواه زیر مجموعه ی ادبیات کلمه گرا قرار خواهد گرفت.

برای آشنایی بیشتر با این مکتب بهتر است که نگاهی به تاریخچه ی نخستین مکتب  ادبی شناخت  شناختی در جهان یعنی مکتب ادبی اصالت کلمه داشته باشیم. جناب استاد آرش آذرپیک – از  پیشگامان غزل نوین ایران و مبتکر ژانر جنجال برانگیز «شعر- واژه» و مدیر مسئول مؤسسه ی فرهنگی- ادبی قلم سبز مرصاد – از همان ابتدای کار با راه اندازی نخستین کارگاه های ادبی در غرب کشور از تابستان ۸۲ یعنی «کارگاه ادبی امید» با مسئولیت بانو مریم مولانا و «کارگاه ادبی نیلوفر» با مسئولیت بانو مهری مهدویان رستاخیز ادبی خود را آغاز کردند.

و اکنون خداوند این توفیق را نصیب ما فرموده است که مؤسسه ی فرهنگی- ادبی قلم سبز مرصاد را به عنوان نخستین مؤسسه ی رسمی با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای تحقق اهداف مکتب ادبی اصالت کلمه و آموزش علمی- تخصصی ادبیات پایه گذاری کنیم.

در پایان به نمایندگی از موسسه ی فرهنگی- ادبی قلم سبز مرصاد از تمامی دوستان، موافقان، مخالفان و منتقدان ادبیات کلمه گرا دعوت می کنم که در جلسات ادبی این مؤسسه حضور یابند. باشد که در کنار هم برای ارتقای ادبیات خود و شهرمان در هر زبان، مکتب، سبک، نحله، فرم، قالب و… که قلم می زنیم کوششی مبتنی بر موازین علم و هنر داشته و به یکدیگر مدد برسانیم.

اینک سخن خود را با بیتی از خواجه ی اهل راز – حضرت حافظ- به اتمام می رسانم:

«جنگ هفتاد و دو ملت همه را عذر بنه

چون ندیدند حقیقت ره افسانه زدند.»

 

 

 

                                                                     

 

 

 

 

 

مکان برگزاری کارگاه ادبی قلم:
استان کرمانشاه- شهرستان اسلام آباد غرب- هفتصد دستگاه- بلوار معلم- مجتمع فرهنگی هنری غدیر

زمان برگزاری کارگاه ادبی قلم: دوشنبه ها- ساعت ۱۶:۳۰ الی ۱۸:۳۰

شماره ی تماس ۰۸۳۴۵۲۲۴۱۵۵

 

درباره ی هنگامه اهورا

شاعر و داستان نویسِ عریانیست، عضو مکتب اصالت کلمه و دایره ی مطالعاتی قلم، مسئول روابط عمومی اصالت کلمه و دانش آموخته ی رشته ی مترجمی زبان انگلیسی

همچنین ببینید

نخستین نشریه ی تصویری در ایران   نشریه ی تصویری «دنیای کلمه»   زیر نظر …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *