خانه / اخبار / نظر جناب دکتر علی تسلیمی در مورد مکتب اصالت کلمه در کتاب «پژوهشی انتقادی کاربردی در مکتب های ادبی» علمی ترین و آکادمیک ترین کتابی که تا کنون در مورد مکاتب ادبیِ جهان در ایران نگاشته شده

نظر جناب دکتر علی تسلیمی در مورد مکتب اصالت کلمه در کتاب «پژوهشی انتقادی کاربردی در مکتب های ادبی» علمی ترین و آکادمیک ترین کتابی که تا کنون در مورد مکاتب ادبیِ جهان در ایران نگاشته شده

 

تا کنون جز مکتب اصالت کلمه هیچ مکتب ادبی جهان­شمولی در طول تاریخ در مشرق­ زمین ظهور نکرده و تمامی مکاتب ادبیِ ایران یعنی خراسانی، عراقی، وقوع و آخرینشان که مکتب هندی است بومی بوده ­اند و بعد از آن هر  چه جریان ادبی در ایران رخ داده تقلیدی از ادبیات اومانیستیِ مغرب ­زمین بوده است.

جناب دکتر علی تسلیمی در آغازِ دیباچه­ ی کتاب «پژوهشی انتقادی کاربردی در مکتب­ های ادبی» که توسط نشر کتاب آمه در زمستان ۱۳۹۶ و به تیراژ ۱۰۰۰ نسخه به چاپ رسیده می­ گویند: «کتابی که تا کنون به معرفی کاربردی و انتقادی همه­ ی جنبش­ ها و مکتب­ های ادبی اروپا رو کرده باشد، به چشم نمی ­خورد. این کتاب به معرفی مکتب ­ها در متن ­های وابسته و نقد نظریات بنیان­گذاران آن­ ها و نیز به تفاوت­ ها و موقعیت­ های گذارشان پرداخته است. متن­ های غربی از روزگاران باستان تا امروز گزینش و گاه ترجمه گردیده و از دیدگاه صاحب­ نظران همان مکتب­ ها بررسی و نقد شده­ اند. این کار درباره ی نویسندگان و شاعران ایرانی نیز صورت گرفته است و ایران داستانی دیگر دارد؛ ممکن است یک نویسنده ­ی ایرانی با همه­ ی مکتب­ های ادبی گذشته و حالش یک­ جا آشنا بوده و از همه یا بسیاری از شگردهایشان در آثار خود و حتی در یک اثر بهره برده باشد. با انتخاب آثار وی (و در این جا صادق هدایت) می­ توانیم متون ایرانی را نمونه ­وار بررسی کنیم و افزون بر آن، نشان دهیم که مکتب­ های ادبی به آخرهای راه خود رسیده­ اند، زیرا جنبش­ ها و مکتب­ ها تکراری شده و یا با هم ادغام گردیده ­اند. در این صورت مکتب ادبی دیگر چون گذشته نظریه­ ای برای نوشتن نیست بلکه نظریه­ ای برای خواندن می ­شود.»

ایشان در صفحه ­ی ۴۶۷ کتابشان را با مطلبی تحت عنوان «تفاوت ­ها و گذار» این گونه به پایان می ­رسانند و تلویحاً مکتب اصالت کلمه را خاتم­ المکاتبِ ادبیات جهان اعلام کرده و معتقدند تاریخ مصرف پست ­مدرنیسم در جهان تمام شده است: «امروزه ابسوردیسم و حتی پسامدرنیسم کهنه شده اند. شاید بتوان گفت که دیگر مکتبی وجود ندارد. دیگر فقط بازگشت به برخی از مکتب ­ها و جنبش های گذشته به چشم می­ خورد. در سینما و رمان امروزی گاهی به چند مکتب گذشته یک جا برمی­ خوریم. نمونه­ هایش بازگشت به روش ­های روان­ شناسانه، رئالیستی، ناتورالیستی، اگزیستانسیالیستی و سوررئالیستی در رمان­ های آریل دورفمن، یوستین گوردر، اریک امانوئل اشمیت، آنا گاوالدا، ناتالیا گینزبورگ، آلبا دسس پدس و دیگران هستند. این نویسندگان در همین حال که همه را دارند هیچ کدام را ندارند. بنابراین دو راه در پیش است: یا باید برای مکتب­ های ادبی شام آخر بگیریم؛ در این صورت تنها از نظراتشان در خوانش آثار بهره می­ جوییم، زیرا کسی پیدا نمی ­شود که از دیدگاه مکتبی ویژه بنویسد، اما می­ شود از دیدگاه یک مکتب یا نظریه­ ی خاص به خوانش آثار بپردازد، یا باید مکتبی دیگر که همه یا بسیاری از آن­ ها را با هم جمع می­کند تولید کنیم. برای این کار، گروهی هوشمند در ایران «مکتب ادبی اصالت کلمه» را پدید آوردند. مکتب یادشده اگر در اروپا ارائه می­شد اهمیت می­ یافت و در کتاب­ های مهمشان مطرح می­ گردید. مکتب ادبی اصالت کلمه را در «گزاره ­هایی در ادبیات معاصر ایران (شعر)» معرفی کرده­ ام. این مکتب مکتب هایی را که با همدیگر پیوند قطبی دارند گرد هم می ­آورد اما هر یک از آن­ ها را به تنهایی دست­ کم در جهان امروز ناکارآمد می ­داند. ما در سرزمین خود مانیفست­ های دیگران را به دقت می­ خوانیم اما آثار خود را نفی می­ کنیم زیرا در آن­ ها دقیق نمی­ شویم یا آگاهانه نادیده ­شان می­ گیریم.»

 

جناب دکتر تسلیمی هم چنین در گفتگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) می­ گویند: «نهضت‌های ادبی بیانیه‌ای نیست که اعلام شود و درباره­ ی آن کتاب بنویسند. در غرب مکاتب ادبی، نظریه و بیانیه‌ای بود برای نوشتن اما حالا بیانیه‌ای برای نوشتن وجود ندارد. در ایران اخیراً یک مکتب ادبی به ‌نام «اصالت کلمه» درست شده است که به آن «عریانیسم» می‌گویند. در واقع این نظریه هنوز جای دیگری مطرح نشده و در غرب هم چیز جدیدی به وجود نیامده است. بیشترین چیزی که وجود دارد، جمع‌بندی مکتب‌هاست و فکر هم نکنم دیگر مکتب جدیدی بیان شود.»

درباره ی هنگامه اهورا

شاعر و داستان نویسِ عریانیست، عضو مکتب اصالت کلمه و دایره ی مطالعاتی قلم، مسئول روابط عمومی اصالت کلمه و دانش آموخته ی رشته ی مترجمی زبان انگلیسی

همچنین ببینید

نخستین نشریه ی تصویری در ایران   نشریه ی تصویری «دنیای کلمه»   زیر نظر …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *