خانه / اخبار / نقدی ازجناب استادعبدالعلی دستغیب وشیرین پایداربراصالت کلمه وفرازن

نقدی ازجناب استادعبدالعلی دستغیب وشیرین پایداربراصالت کلمه وفرازن

 

نقدی مشترک از جناب استاد عبدالعلی دستغیب و سرکار خانم شیرین پایدار بر مکتب ادبی اصالت کلمه و کتاب «فرازن» نوشته ی بانو مریم نظریان در:

 

 آرتنا         وستا نیوز

 

DASTGHEIB

n00084761-b

 

درباره ی زنان و باز پس گرداندن حقوق از دست رفته­ ی آن­ ها در این حوالی کمتر مطالب به درد­ خوری می­ نویسند و آن­ چه نوشته می­ شود نیز بیشتر عاطفی و یک جانبه است یا کلیات­ پردازی. به تازگی بانو مریم نظریان، از بانوان شاعر و آگاه معاصر ما کتابی نوشته و چاپ کرده است که متکی به نظریه­ های آقای آرش آذرپیک و نظریه اصالت کلمه است. در این کتاب که «فرازن» (۱۳۸۹) نام دارد، بانو مریم نظریان نظر جامعه ی مردسالار و نظرگاه افراد زن­مدار و تک­ بُعدگرا را درباره ­ی جنس مؤنث رد می­کند و بر حسب رابطه یافتن بی واسطه به اصل بنیادین و جنسیّت متعالی در بالیدن خود به نظر تازه­ ای می­ رسد و به «فرازن».

فرازن همانند فرامرد بشری است که بدون انکار و حتی با عشق و احترام کامل به جنسیّت خود می­ نگرد و دانشورانه و آگاهانه و عاشقانه به سوی حقیقت وجودی خود یعنی انسانیت متعالی حرکت می­ کند. از نظر فرازن، جنسیت مؤلفه­ ای ثانوی­ست که بدون آن نمی­ توان به مؤلفه ­ی اولیه یعنی جنس سوّم یا انسانیت متعالی رسید. فرازن باور دارد تنها در کنار جنسیّت مکمل خود ـ فرامرد ـ می­ تواند به حقیقت وجودی خود برسد. مؤنث بودن فقط نیمی از توان­ های جامعه­ ی بشری را متبلور می ­سازد، هم چنان­ که مذکر بودن نیم دیگر آن را، پس انکار و تحقیر هر جنس در نهایت موجب تکامل نیافتن شایسته ی  جامعه­ ی انسانی خواهد شد و به جنس غالب (مرد) نیز در نهایت ضربه­ ی شدید خواهد زد.

نظریه ­هایی که درباره­ ی زن و مرد تاکنون ارائه شده، حکایت دارد از این­ که:

  1. مرد داناتر، نیرومندتر و باهوش­ تر و حتی زیباتر از زن است، پس حق دارد قیومیت او را به عهده بگیرد و سالار باشد.

  2. زن و مرد هر دو باشندگان طبیعی هستند و بر حسب جنسیّتِ خود وظایفی به عهده دارند که باید به انجام برسانند و مکمل یکدیگر هستند، پس تمایز و تفاوت آن­ ها بر حسب جنسیّت آن­ ها شکل می­گیرد.

  3. زن­ ها به دلیل نیروی حیاتی و داشتن توانایی بارآوری و کودک­ زایی و تدبیر زنانه­­ی خود بر مردها برتری دارند و مزیّت عمده­ ی آن­ ها ایجاد تمدن است. ویل دورانت می­ گوید: آخرین حیوانی را که زن اهلی کرد، مرد بود.

حالا بانو مریم نظریان می­ گوید باید جنسیت را کنار گذاشت و به انسانیّت فکر کرد. زن و مرد هر دو باید در جاده ­ی تکامل یعنی کمال­ یافتگی عرفانی سلوک کنند و قصد برتری­جویی بر یکدیگر را نداشته باشند. اصالت کلمه می­ گوید اصل، انسانِ متعالی است، نه زن یا مرد. نظریه ی بدیعی است ولی خالی از اشکال نیست و دشواری­ های آن از این قرار است:

  • به عوض این­ که ریشه­ ی مردسالاری و بی­ بهره شدن زن از حقوق طبیعی­ اش را در حوزه ­ی علوم انسانی، تاریخ، جامعه­ شناسی بجوید و بیابد و ایجاد تساوی حقوقی آن­ ها را در سیاست و مبارزه­ ی اجتماعی پیدا کند، پای عوامل اخلاقی، انسانیتِ انسان متعالی و عرفان را پیش می­ کشد و حتی نظریه ی فمینیستی را به دلیل طرفداری یک جانبه(؟) از زن رد و انکار می­ کند.

  • باور دارد که مسأله­ ی تمایز جنسی دو جنس مهم نیست، مهم اخلاق و انسانیت است، درحالی­ که یکی از فاکتورهای مهم تمایز زن و مرد جنسیّت آن­ هاست.

  • نظریه­ ی اصالت کلمه مسلّم و محرز می­ دانند در حالی­ که آن­ چه اصالت دارد، نیازهای بشری به ارتباط با یکدیگر است که این نیز معلول زندگانی جمعی بشر و دستگاه بسیار پیشرفته­ ی اعصاب اوست. زبان و کلمه قرارداد است و علایم و نشانه­ هایی برای جمعی و گروهی زیستن.

  • وحدتی که بانوی نویسنده بین زن و مرد در اخلاق و انسانیت و عرفان می­ جوید، به دست­ نیامدنی است. استناد نویسنده به شعر مولوی است: مرد و زن چون یک شوند آن یک تویی… البته مراد مولوی از زن و مرد ظواهر و جهان اعیان و اشیا است. و این وحدتِ ریاضی است (وحدت جمع کل کثیر است). نظریه ی وحدت وجود که آن نیز فرضیه­ ای عرفانی است… در حالی­ که وحدت مرد و زن که هرگز هم کامل نیست بلکه پیوستگی تقریبی است، وحدت ارگانیک است و آن نیز از راه عمل جنسی حاصل می شود. در عمل جنسی نیز هم چنان­ که ویرجینیا وولف در علم­ های بیولوژی و فیزیولوژی نشان می­ دهند، مرد عنصر فعال و زن عنصرپذیر است و این مربوط به نحوه­ ی تکامل زیستی است و ربطی به اخلاق ندارد.

با این همه در کتاب «فرازن»  مریم نظریان ملاحظات زیبا و درخورِ توجهی درباره­ ی روابط زن و مرد اشعار و لطائف دلپذیری درباره ی زندگانی درونی و خانوادگی و اجتماعی امروز آمده است و این­ ها از ذوق سلیم و خلاق این بانوی روان­شناس و شاعر حکایت دارد.

درباره ی هنگامه اهورا

شاعر و داستان نویسِ عریانیست، عضو مکتب اصالت کلمه و دایره ی مطالعاتی قلم، مسئول روابط عمومی اصالت کلمه و دانش آموخته ی رشته ی مترجمی زبان انگلیسی

همچنین ببینید

نخستین نشریه ی تصویری در ایران   نشریه ی تصویری «دنیای کلمه»   زیر نظر …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *