خانه / اخبار / گفتگوی روزنامه ی همشهری با جناب استاد آرش آذرپیک

گفتگوی روزنامه ی همشهری با جناب استاد آرش آذرپیک

«شعر ماندگار؛ شعری با هوای تازه برای کشف لایه های زبان»

گفتگوی خانم فرزانه کرمی -خبرنگار روزنامه ی همشهری- با جناب استاد آرش آذرپیک در روزنامه ی همشهری، چهارشنبه ۱۹ آبان ۹۵

برای خواندن این گفتگو در سایت همشهری این جا را کلیک کنید.

 

فرزانه کرمی

کرمانشاه- خبرنگار همشهری:

 

آرش آذرپیک یکی از شاعران خوب کرمانشاهی است. آذرپیک خودش را این گونه معرفی می کند:

به نام خداوند بخشنده ی مهربان، حقیقتش را بخواهید با آن که نام و قلم من در حدود این یک دهه و نیم اخیر بر چکاد جنجالی ترین جنبش فلسفی- ادبی ایران زمین بوده است اما به دلایلی ترجیح داده ام که فعلاً سکوت کنم و اینک که به احترام شما این مصاحبه کوتاه را انجام می دهم تنها چیزی که درباره ی خود می توانم گفت این است که آرش آذرپیک هستم متولد ۱۰/۱/۵۸ زادگاهم کرمانشاه و اصالت آب وگلی ام از ایل بزرگ قوچمی کلهر و روستایی زیبا به نام چشمه سنگی از توابع اسلام آباد غرب است اما اصالت جان و دلی ام در هیچ مرز مکانی و زمانی نگنجیده و بر می گردد به تمامیت انسان های وارسته و فرهیخته در تمامیت تاریخ و در تمامیت زمین… و اما درباره ی فعالیت های فلسفی و ادبی ام  تا کنون چندین کتاب توسط خود من و یا هواداران مکتب در داخل و خارج از ایران به چاپ رسیده است که قضاوت درباره ی آن ها نیز تنها از عهده ی تاریخ بر می آید که به قول نیمای بزرگ غربال به دست از پشت سر می آید.

 

 

  • تعریف شما از شعر چیست؟

 

شعر در نظرگاه ادبی ما اهالی اصالت کلمه، وجودی قائم به ذات ندارد و فقط و فقط ساحتی بزرگ و شگرف است از ابعاد وجود بی پایان کلمه به عنوان سرچشمه، سرمنشأ و مادر تمام ساحت ها و ابعاد ادبیات در جهان.

 

  • به عنوان بنیان گذار مکتب ادبی اصالت کلمه چرایی و چگونگی پیدایش این مکتب را تشریح کنید.

 

مکتب اصالت کلمه در تاریخ پنجم امرداد ۸۲ بعد از پایان دوره سربازی این جانب فعالیت رسمی خود را با تشکیل نخستین کارگاه های ادبی استان کرمانشاه یعنی نیلوفر و امید آغاز کرد و هدف آن ارائه ی نخستین مکتب جهان شمول ادبیات در تاریخ مشرق زمین است که صد در صد از لحاظ فکری و ادبی برخاسته از نگرش توحیدی دین مقدس اسلام و قرآن کریم به عنوان تنها معجزه ی کلمه محور تاریخ بشریت می باشد. این مکتب شناخت شناختی همان گونه که بارها در بیانیه ها و مقالات آن آمده خواستار پایان دادن به جنگ هفتاد و دو ملتی ادبیات جهان است، آن جا که همه ی نحله ها و شریعت های ریز و درشت ادبیات با اصالت دادن به حقیقت متعالی یعنی وجود بی پایان کلمه به وحدتی فرارو می رسند که البته باید خاطرنشان کنم که هنوزاهنوز اندیشه های فلسفی و ادبی مکتب اصالت کلمه به صورت جامع و کامل در هیچ کتاب مستقل چاپ نشده است که به امید حق در آینده نزدیک همگان شاهد آن خواهند بود.

 

 

  • در نقدهایی که غالباً در برخی محافل ادبی بر جنبش اصالت کلمه شده آن را غیرعلمی و غیرآکادمیک می دانند. آیا این سخنان را قبول دارید؟

 

با احترام به بزرگان ادبیات، عرض شود که از تابستان امسال تا دقیقه ی اکنون حول و حوش ده پایان نامه ی کارشناسی ارشد و مقاله ی علمی- پژوهشی در رشته های مختلف حقوق، فلسفه و ادبیات در دفاع و معرفی مکتب اصالت کلمه در دانشگاه های معتبر کشور، با امتیاز عالی پذیرفته شده اند و مکتب اصالت کلمه (عریانیسم) در حال حاضر بزرگ ترین و آکادمیک ترین جنبش فلسفی- ادبی ایران است و شنونده، خود خواهد فهمید که دلیل این گونه سخنانِ برخی حضرات چیست که به قول حضرت مولانا: «چون غرض آمد هنر پوشیده شد.»

 

 

  • چه شعری در دیدگاه شما در تاریخ ادبیات ماندگار خواهد شد؟

 

باید عرض شود که تاریخ ادبیات بسیار سختگیرتر از آن است که می پنداریم و بیش از ۹۹ درصد اشعارِ حتی قوی و پرمخاطب را در حافظه ی خود به فراموشی خواهد سپرد زیرا وارون چیزی که جامعه ی عام شعرا و مخاطبان شعر می پندارند یک شعر ماندگار الزاماً یک شعر قوی و پرمخاطب نیست بلکه غالباً در تاریخ ادبیات اثری ماندگار خواهد شد که حتماً دارای هوایی تازه باشد و لایه های مستتر زبان را مکشوف سازد.

 

 

  • می شود مثال بیاورید؟

 

بله. به عنوان نمونه «جیغ بنفش» هوشنگ ایرانی و اشعار دادائیستی تریستان تزارا در زمان خود توسط بسیاری از اساتید معظم، شعرای مطرح و مشتریان ادبیات مورد استهزای فراوان قرار گرفت و همگان با بدترین الفاظ، از روی عصبیت فریاد می زدند که این لاطائلات به زودی از یاد خواهند رفت. اما آن چه که در حافظه ی تاریخ نماند اشعار فخیم، مشتری پسند و بی عیب و نقص آن اساتید بود و نام بزرگانی چون هوشنگ ایرانی ها، تزاراها، آپولینرها و… حتی اگر به ظاهر شکست خورده و اثر آن ها اگر چه به ظاهر بسیار ضعیف و نامقبول باشد اما در حافظه ی تاریخ جاودانه شده است.

 

 

  • مورد آخر…؟

 

البته من و هم فکران  و هم قلمانم در این مکتب تمام توهین ها، فحاشی ها و تهمت های ناروا را از جانب کسانی که متاسفانه خود را از اهالی فرهنگ و ادب این سرزمین می دانند به جان خریده ایم فقط برای اعتلای بیش از پیش ادبیات ایران زمین در جهان امروز که تئوری های ادبی آن پا به پای تئوری های فلسفی، روان شناختی، جامعه شناختی و حتی تجربی در جهان دارد پیش می تازد. با سپاس از شما که این فرصت را فراهم آوردید تا اندکی تحت عنوان مصاحبه درددلکی کرده باشیم زیرا:

«شرح این هجران و این خون جگر

این زمان بگذار تا وقت دگر.»

درباره ی هنگامه اهورا

شاعر و داستان نویسِ عریانیست، عضو مکتب اصالت کلمه و دایره ی مطالعاتی قلم، مسئول روابط عمومی اصالت کلمه و دانش آموخته ی رشته ی مترجمی زبان انگلیسی

همچنین ببینید

پی دی اف مقاله ی «نوآوری، تجزیه و ترکیب اوزان در غزل معاصر ( با تکیه بر اشعار آرش آذرپیک)» به قلم بانو نیلوفر مسیح

    ??? برای دانلود کلیک کنید.    

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *