خانه / اخبار / قسمتی از مصاحبه ی جناب عبدالکریم ایزدپناه با آقای آریو همتی عضو مکتب اصالت کلمه

قسمتی از مصاحبه ی جناب عبدالکریم ایزدپناه با آقای آریو همتی عضو مکتب اصالت کلمه

_جناب همتی بیوگرافی تان؟

_آریو (رضا) همتی هستم متولد بهمن ۶۸ روستای تنگ شوهان سفلی، از توابع شهرستان اسلام آباد غرب.

 

 

_در کدام حوزه ی ادبی فعالیت دارید؟!

_به طور تجربی در انواع قالب های شعری از شعر کوتاه، غزل مینی مال، غزل نئوکلاسیک کار می کنم اما اصلی ترین فعالیتم در حیطه ی مکتب اصالت کلمه است.

 

 

 

_ از چه زمانی به ادبیات علاقه پیدا کردید؟

_از سال ۸۶ و دوره ی پیش دانشگاهی اما از سال ۹۰ زیر نظر آقای آرش آذرپیک بنیان گذار مکتب اصالت کلمه و تنها استادم به شکل حرفه ای تر وارد ادبیات شدم.

 

_نظرتان راجع به شعر؟

_به نظرم همان تعریف «شعر اتفاقی در زبان است» آخرین تعریف شعر و تعریف جالبی ست و در کل نوآوری های فرمی، محتوایی و ساختاری.

 

_از کارهای کدام شاعران بیشتر می خوانید؟

_حضرت سعدی، سلطان ملک سخن و از معاصرها هم فروغ، سهراب سپهری و…

 

_نظرتان راجع به شعر امروز؟ آیا کار جوان ترها را قبول دارید؟

_خوب از جریان های معاصر شعر دهه چهل و دهه هفتاد دوران پربارتری ست، چهره و جریان های ادبی معاصر در این دو دهه بیشتر خودشان را نمایان کرده اند، آقای رؤیایی، احمدی، صالحی، پاشا، براهنی و همین استاد اسدپور و استاد علی پور که اینجا در کنارشان هستیم و خود شما جناب ایزد پناه که قلم بسیار زیبایی دارید.

 

 

_نظرتان راجع به فرم و محتوا؟

_در یک متن ادبی قوی فرم و محتوا در هم تنیده شده هستند، گاهی همدیگر را شکل می دهند.

 

_آیا مستقل نیستند؟

_در یک متن قوی نه، اما می شود متن را از لحاظ محتوایی و فرمی جداگانه باز کرد. یک نکته ی اساسی راجع به محتوا و فرم هم افزایی این دو در متن است، وقتی که جداگانه باز می شود یکی از این دو پتانسیل نادیده پنداشته و تازه جنس سومی که با هم افزایی این دو شکل گرفته هم نادیده گرفته می شود.

 

 

_شما شعر را می پسندید یا داستان را؟

_من عضو مکتب اصالت کلمه ام و شعر و داستان را دو ابرشریعت می دانم که از زایشگاهی به نام کلمه شکل گرفته و هر دو از پتانسیل های بی نهایت کلمه اند.

 

 

_اصل اصالت کلمه چیست؟!

_مکتب اصالت کلمه بر دو اصل استواراست: وسیله دانستن کلمه در دنیای اجتماعی چون کلمه تنها وسیله ارتباط ما انسان ها با هم است و هدف دانستن کلمه در دنیای ادبیات. تمامی نحله ها، سبک ها و مکتب ها از کلمه زایش یافته اند.

 

 

_کلمه قرارداد است چگونه این قرارداد می تواند اصالت داشته باشد؟

_قراردادی بودن کلمه مانع از اصالت دادن به آن نمی شود، کلمه قراردادی ست و تمام مکتب ها و شریعت های ادبی، از آن زایش یافته اند، اما نسبت به شعر و داستان و… که قراردادهای ثانویه هستند دارای اصالت است.

 

 

_نظرتان راجع به متن های کلمه گرا؟

_متن های کلمه گرا چون ژانرهای پیشنهادی مکتب اصالت کلمه اند پس مخالف هیچ قالب و سبک ادبی نیستند. یک عریان نویس در نوشتن متن خویش آزاد است از تمام دست آوردهای ادبی بشر استفاده کند چون همه ی ژانرها، مکاتب و نحله های ادبی را پتانسیلی از کلمه می داند.

 

 

_نظرتان راجع به آقای آتشی؟

_شعرهایشان را دوست دارم، شاعر بزرگی هستند.

 

_نقش ادبیات در زندگی شما؟

_ادبیات در زندگی من طبعا نقش بسزایی داشته، بعضی متن ها را که می نویسم در یک هم افزایی با آن چه که پیش تر بوده ام، انگار مرا به جلوتر رهنمون می شوند,

 

_نظرتان راجع به شعر امروز؟

_خوب من برای پیدا کردن و کشف رابطه ی کلمه در آکادمی عریانیسم تمرین ها وآموزش های ادبی زیادی در طی ماه ها برای اعضا داشته ام. تعداد هزارها کار مینی مال، آزاد و عریانستی از محصولات آکادمی ماست و چهره های ادبی فراوانی مانند هدیه قلی یار، رؤیا کارپسند، سمیه شکری، الناز عباسی، سیدجواد حسینی، ثنا صمصامی، فریبا نادعلی، عبدالجلیل کریم پور و… در آکادمی شکوفا شده اند و در این راه همواره یگانه استاد بی بدیل ادبیات و فلسفه جناب استاد آذرپیک نقش به سزایی داشته اند.

 

_نقش ایشان چیست؟

_استاد آرش آذرپیک به عنوان تئوریسین مکتب اصالت کلمه و نظریه پرداز تمام نظریه های ادبی این مکتب، به همه ی شاگردان خویش توجه خاصی دارند. علاوه بر آموزش های ابتدایی هر کدام از ما، مانند یک برج مراقبت یا موهبتی الهی، فعالیت ها را زیر نظر داشته و دورنماها و خطرات را دلسوزانه گوشزد می کنند.

 

 

_جناب همتی ممنون از وقتی که گذاشتید.

_تشکر از شما و دیگر اساتید گروه، جناب آقای اسد پور، هرمز علی پور و بقیه ی دوستان که وقتتان را به کمترین در عرصه ی ادبیات باشکوه پارسی اختصاص دادید.

 

 

درباره ی هنگامه اهورا

شاعر و داستان نویسِ عریانیست، عضو مکتب اصالت کلمه و دایره ی مطالعاتی قلم، مسئول روابط عمومی اصالت کلمه و دانش آموخته ی رشته ی مترجمی زبان انگلیسی

همچنین ببینید

نخستین نشریه ی تصویری در ایران   نشریه ی تصویری «دنیای کلمه»   زیر نظر …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *