خانه / اخبار / خبر انتشار مجموعه فرامتن «عاشقانه های آخرین ملکه ی هخامنشی» به قلم بانو مارال مولانا در سایت خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)

خبر انتشار مجموعه فرامتن «عاشقانه های آخرین ملکه ی هخامنشی» به قلم بانو مارال مولانا در سایت خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)

 

 

 برای خواندن آنلاین خبر کلیک کنید

 

 

کتاب «عاشقانه­‌های آخرین ملکه­‌ی هخامنشی»، اثر مارال مولانا به تازگی راهی کتابفروشی‌ها شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، «عاشقانه‌­های آخرین ملکه‌­ی هخامنشی» مجموعه‌ای­ فرامتن به قلم مارال مولاناست که از سوی انتشارات اریکه سبز منتشر شده است.

در پس­گفتار «عاشقانه­‌های آخرین ملکه‌­ی هخامنشی» اینگونه آمده که فرامتن آزادترین متن ادبی جهان و خارج از حیطه­ شعر و داستان است. از ادبیت فراوانی برخوردار بوده و سرشار از وجوه هنری کلمه است و تمام متون ادبی را از جملات قصار گرفته تا مناجات‌‌نامه، متون تاریخی، سفرنامه، خطابه، زندگی­نامه و حتی متون علمی و پزشکی را در بر می­‌گیرد.

در این کتاب آمده است از آن رو که ادبیات ایران شعرمحور بوده ادبیت کلمه همواره در شعر خلاصه و تعریف شده اما ما در برخی از متونی که جملات قصار، مفاهیم عظیم و… هستند وجوه هنری دیده­‌ایم که هیچ تعریف شعری ندارند همان گونه که متن آغازین گلستان سعدی یعنی «منت خدای را عز و جل…» متنی‌­ست نیایشی نه شعر و داستان اما آن گونه محبوب و مورد توجه همگان است که هزاران دیوان شعر دارای چنین نفوذی نبوده‌­اند؛ بنابراین فرامتن‌­نویس الزاماً قرار نیست شاعر یا داستان باشد و مقصودش زیبا و هنری کردن متن است نه صرفاً شاعرانه‌­تر و قصوی‌­تر کردن آن و هر چه قدر قلمش از لحاظ ادبیت هنری‌­تر بوده و از پتانسیل‌­های کلمه بیشتر بهره برده باشد به مقصود یعنی کلمه‌­گرا شدن نزدیک‌­تر شده است.

فرامتن فقط خاص ادبیات ایران نیست آن گونه که هدف لائوتسه از نگاشتن کتاب تائو ته چینگ که متنی معنوی و در عین حال اندیشگانی_فلسفی است خلق شعر یا داستان نبوده. شیوه­ نمایه‌­ای نگارش فرامتن نیز بر اساس محتوا و فرم درونی آن به دو شکل ستاره­‌چین و دایره‌­چین است.

در ادامه­ این بیانیه می­‌خوانیم که نمونه­ کامل فرامتن کتب مقدس نهج­‌البلاغه و صحیفه­ سجادیه است که آن چنان عظیم، فرارو و کامل هستند که به طور مستقل و مجزا با عنوان فرامتن متعالی معرفی می­‌شوند، در اوج بلاغت و فصاحت بوده و در صورت برگرداندن به زبانی دیگر استحکام، گیرایی و جنبه‌­های هنری خود را از دست نمی­‌دهند.

و اما در پایان این نوید به اهالی ادبیات و قلم داده شده که در آینده­‌ای نه چندان دور باز هم پتانسیل‌­هایی مانند سجع‌­نویسی و خطابه­‌نویسی با زبان فاخر، امروزی، زیبا و هنری به علت افراط و تفریط شاعران و داستان‌­نویسان در مانیفست­‌های غالبا کاهشی در ادبیات ایران و جهان رخ دهد.

«عاشقانه­‌های آخرین ملکه‌­ی هخامنشی» در ۲۴۴ صفحه، شمارگان ۱۰۰۰نسخه و با قیمت ۲۶هزارتومان از سوی انتشارات اریکه‌ سبز وارد عرصه­ ادبیات شده است.

کد مطلب: ۲۷۶۳۹۱

 

 

 

 

 

درباره ی هنگامه اهورا

شاعر و داستان نویسِ عریانیست، عضو مکتب اصالت کلمه و دایره ی مطالعاتی قلم، مسئول روابط عمومی اصالت کلمه و دانش آموخته ی رشته ی مترجمی زبان انگلیسی

همچنین ببینید

نخستین نشریه ی تصویری در ایران   نشریه ی تصویری «دنیای کلمه»   زیر نظر …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *