خانه / دیدگاه های عریانیستی / پارت پنجم از مانیفست شعر فراگفتار در دهه‌ی هفتاد مندرج در کتاب «مبانی ادبی فراییسم» به اهتمام جناب آقای زرتشت محمدی

پارت پنجم از مانیفست شعر فراگفتار در دهه‌ی هفتاد مندرج در کتاب «مبانی ادبی فراییسم» به اهتمام جناب آقای زرتشت محمدی

شعر فراگفتار یعنی هم‌افزایی شعر زبانی و شعر بیانی در یک اثر که برای نخستین بار در شعر دهه‌ی ۷۰ توسط عالیجناب آرش آذرپیک پایه‌گذاری شد.

 

 

تولد ژانر غزل مدرن

در این دوران مردم دیگر بحثی از آرمان­ ها به میان نمی­آورند، آرمان ­های اجتماعی، هنری، شعری و… دیگر به حالت اشباع­شدگی درآمده بودند. در این میان در حیطه­ ی شعر بحث شعرهای عاطفی با احیای ژانر غزل به میان می­آید، یعنی ژانر غزل در جامعه­ ای که سنت را پذیرفته است به منظور آپدیت و مدرن کردن خود دست به اصلاح خود می­زند و همین موضوع غزل مدرن را سامان می­دهد.

غزل ساختاری سنتی داشت، اما غزل مدرن به آن فرم ذهن جامعه­ ی مدنی را بخشید. غزل ریختمانی کلاسیک داشت اما درون آن به سمت نگرگاه آوانگارد حرکت می­کرد؛ این هم­ساختی و هم ساحتی برآیند جامعه­ی مدنی آن زمانِ ایران بود؛ حقوق شهروندی منشور حقوق واژگان را برمی­سازد. پس در دهه­ ی ۷۰ جامعه­ ی مدنی بر شعر تابیده می­شود. در این زمینه برای نخستین­ بار آرش آذرپیک به تئورایز کردن جامعه­ی مدنی و حقوق شهروندی واژگان بر اساس یک­پارگی و یک­پارچگی دست یازید که این شیوه با تمام المان­ های خود در مانیفست شعر فراگفتار بازگشتی پیش­روانه بود به نظریه­ی ابر-ارگانیزم جامعه­ ی استنسر و درونی کردن آن در جهان شعر.

 

شعر بیانی و زبانی

شاعران در این دوره به دو دسته­ی زبانی و بیانی تقسیم شدند، آن­هایی که در ساحت انگارگان و الاهیات قدم و قلم می­زند شاعران بیانی بودند که نمی­توانستند آن­چنان که باید در این گوی رقابت قد علم کنند، در آثار آن­ها بیشتر ساحات عاطفی رخ نموده بود. اما مقوله­ی گفتمان­گریزی، پاد انگارگانی و پاد الاهیاتی بستر شکل­گیری شعر زبانی شد، با حاشیه راندن گفتمان­های غالب و برآوردن خرده­گفتمان­های پنهان در جامعه­ی مدنی؛ این شیوه­ی به حاشیه راندن گفتمان­های غالب و برآمدن خرده­روایت­ها فقط در جامعه­ی مدنی امکان تحقق دارد، اگرچه هیچ مانیفست شعر پست­مدرنیستی در جهان توتالیتر نمی­توانست آن را دریابد.

شعر زبانی جهان درون­زبانی را هدف و معیار و مکیال قرار می­دهد، خود زبان و اجرای زبان و استعمال امکانات زبانی در ساحت هنری اصل و راه­کار برون رفت از جهان شعرهای بیانی قلمداد می­شود. شعر بیانی با انواع مختلف خود در تمامیت تاریخ شعر پارسی رخ نموده بود، اما دیگر دوران جولان شعر زبانی رسیده بود! که خود شعر زبانی در دو ساحت تقسیم می­شود:

  1. اصالت حروف
  2. اصالت جوهره­ی نوشتاری

 

اصالت آوامدارانه­ی شعر براهنی برآمده از شعر زبان بود، همچنین در این زمینه بسیاری از شاخه­ های ریز شعر پست مدرن آن زمان که کپی برداری از شعر لیتریسم بودند نیز رخ نمودند. وضعیت پست­مدرن لویتار و نظریه­ی به تاخیر انداختن معنا در زبان و کهکشان دال­ های شناور دریدا هم وضعیتی دیگر را در شعر ایران سامان دادند، یعنی از یک سوی اصالت حروف و از سوی دیگر اصالت جوهره­ ی نوشتاری در کالبدهای کانکریتی و دیداری را برای گریز از ساحات بیانی و از سوی دیگر بازی­های دستوری شاخه­ های مختلف شعر پست مدرن را برای گفتمان گریزی، گفتمان ستیزی و رسیدن به فقدان گفتمان در شعر فراهم آوردند.

می­توان گفت که شعر زبانی جریان غالب آن زمان شده بود و همین اصالت صورت به جای اصالت هیولا (اگر با نگرگاه ارسطویی نگریسته شود) در شعر باعث شد بار دیگر شعر حجم -که زمانی اعلام حضور کرده بود و به سختی پذیرشی فردی داشت- در دهه­ی ۷۰ از لاک پذیرش فردی یدالله رویایی و چند تن همراه او درآید و گسترشی جمعی یابد، پس از نگرگاهی دیگر می­توان گفت شعر کالبدی با انواع مختلف آن یعنی: شعر کالبدگرای ساختارگریز، شعر کالبدی فرم­محور و شعر کالبدی زبان­محور -که خود را منجی شعر برای رهایی از تمام گفتمان­ها می­دانستند- گفتمان غالب، چیره و توتالیتر شعر ایران شده بود و همین چیرگی آن­ها در جهان شعر آزاد در کنار خرده ­روایت­های شعر گفتار و شعر حرکت باعث برآمدن جریان خوانندگان شعر کلاسیک به سوی غزل مدرن و البته تاثیر شعر زبانی، فرمی و ساختارگرا در خود غزل شده بود.

 

 ادامه در پست بعد

 

درباره ی هنگامه اهورا

شاعر و داستان نویسِ عریانیست، عضو مکتب اصالت کلمه و دایره ی مطالعاتی قلم، مسئول روابط عمومی اصالت کلمه و دانش آموخته ی رشته ی مترجمی زبان انگلیسی

همچنین ببینید

پارت سوم از مانیفست شعر فراگفتار در دهه‌ی هفتاد مندرج در کتاب «مبانی ادبی فراییسم» به اهتمام جناب آقای زرتشت محمدی

  شعر فراگفتار یعنی هم‌افزایی شعر زبانی و شعر بیانی در یک اثر که برای …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *